[Talk-dk] KMS datasæt i OSM og ophavsret

Frank Sørensen frank at jkelloggs.dk
Ons Okt 28 16:17:02 GMT 2009

Hej Morgen m.fl.

Jeg vil hermed argumentere for, at så lang tid KMS ikke har frigivet DAGI-
temaet under betingelser, som er passer med CCBYSA, Open Database License
eller public domain - så bør datasættet ikke indgå som en del en del af OSM-
databasen. Eller med andre ord: Jeg mener, at det bør udgå / slettes snarest
muligt.

Det er ikke en løsning blot at undlade at rendere det i bestemte sammenhænge.
Hvis datasættet er synligt, når man åbner JOSM og de andre
redigeringsværktøjer - så er det et problem. Hvis man ikke deler min
opfattelse, vil jeg igen opfordre til at læse teksten på
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Copyright . Den er ikke vildt lang, og man
behøver ikke en juridisk embedseksamen for at forstå den. Her er det vigtigste
budskab:

"Do not use data from copyrighted maps or any other proprietary data! So
copying, tracing or any act of reproduction of any copyrighted work is
strictly prohibited."

Når KMS-datasættet ligger tilgængeligt i redigeringsværktøjerne foreligger den
mulighed, at nogen vil kunne sige, at vi har rettet vores kystlinje til efter
KMS-temaet - og det er underminerede for OpenStreetmap-projektet. Så løsningen
er helt enkel, som der også skrives på copyright-siden: Der bør ikke lægges
leverandør-ejede data ind i OSM. Og som i det her tilfælde, hvor nogen mere
eller mindre uforvarende er kommet til det, bør de fjernes igen.

Mvh. Frank