[Talk-dk] KMS datasæt i OSM og ophavsret

Frank Sørensen frank at jkelloggs.dk
Tor Okt 29 23:17:34 GMT 2009

Thursday 29 October 2009 skrev Morten Kjeldgaard:

> Det er ikke en korrekt karakteristik af copyleft. Copyleft, hvis
> principper osse CC-BY-SA følger, giver enhver som modtager en kopi af
> materialet tilladelse til at reproducere, modificere og distribuere
> materialet, sålænge dette gøres under en tilsvarende licens.
>
> Du har indført det du kalder "råderet" i diskussionen, men det er et
> begreb som ikke er defineret i forbindelse med OSM, og ej heller i
> copyright lovgivningen. Køber jeg en bog hos en boghandler, har jeg
> råderet over bogen, selvom jeg ikke har copyright til dens indhold, så
> de to begreber er ikke relaterede.

Ja okay. Min brug af begrebet "råderet" var nok ikke helt præcis der. Det må
jeg tage til efterretning. Brugen af det udsprang af spørgsmålet om, hvad
forskellen er på de rettigheder, der følger med blot at have en brugslicens og
det have ophavsretten. Den, der har ophavsretten forbeholder sig jo i hvert
fald et vist sæt af rettigheder, som ikke afgives til licenstageren - og det
var det, der var hovedpointen.

> Som sagt tidligere er jeg tilhænger af at vi arbejder på at få
> opklaret spørgsmålet om de to KMS datasæt, men det gøres ikke ved at
> føre mere eller mindre overbevisende pseudo-juridiske argumenter på
> banen i på Talk-dk. Det gøres ganske enkelt ved at forespørge
> copyright-ejerne om at klargøre deres intentioner. Hvis de meddeler
> os, at OSMs brug af dataene er i strid med deres ønsker, skal vi
> selvfølgelig uden tøven fjerne dem.

Jamen så synes jeg at nogen snarest muligt må rette henvendelse til KMS og
bede dem om utvetydigt at specificere, om de mener, at DAGI-datasættet kan
indgå i OpenStreetmap på de betingelser som følger af princippet om CC-BY-SA.
Hvis de svarer ja til det, skal jeg som sagt nok gøre mit til få importeret
resten af indholdet i shape-filerne. Men ikke før de har sagt ja :-)

Mvh. Frank