[Talk-dk] Underliggende lag overskygger overliggende lag

Polderrunner opn-osm at ngc7000.org
Fre Okt 30 17:57:13 GMT 2009

Kent B. Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg er ved at mappe den lokale fodboldklub (Sanderum Boldklub), men
> jeg er stødt ind i lidt problemer:
>
> Jeg har lavet en leisure=sports_centre, sport=soccer som dækker hele
> området - denne har jeg sat en layer=-1 på.
>
> Derudover har jeg mappet de enkelte boldbaner (leisure=pitch,
> sport=soccer) og parkeringsområder (amenity=parking) - disse ligger på
> standard-laget (layer=0).
>
> Problemet er at området i lag -1 dækker for de områder som ligger i
> lag 0 - veje og stier i lag 0 kan dog godt ses. :-(
>
> Hvorfor opfører kortet sig sådan? Hvordan undgår jeg det?

Jeg lavede en 'ticket' på netop det problem for et par uger siden.
Indtil videre er der dog ikke sket noget.

http://trac.openstreetmap.org/ticket/2358

Det underlige er at sportscentre faktisk blev tegnet fint med alle
boldbaner etc indtil en gang i sommers. På det tidspunkt har nogen
åbenbart desværre pillet ved stylesheetet og lavet om på rækkefølgen.

> Jeg kan selvfølgelig lave "huller" i det underliggende lag
> (multipolygon-relation, med outer/inner) - men det bliver temmeligt
> omstændigt hvis jeg laver mange områder...

Løsningen med at bruge en multipolygon virker, *MEN* det er bare ikke en
korrekt gengivelse af virkeligheden. Boldbanerne er jo en del af
sportscenteret! Og desuden skal man ikke 'tagge for renderen'!

Desuden er det min erfaring, at layer tagget ingen virkning har på, hvad
der bliver tegnet øverst, bortset fra veje. Så spar besværet med layer=-1.

mvh
Ole / polderrunner