[Talk-dk] Jeg har drunket Saltholm

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Tor Sep 3 20:08:22 BST 2009

Polderrunner wrote:

> Ser ud til at Saltholm er kommet oven vande igen (bortset fra en
> underlig trekant i den sydvestlige ende). Det kan efter min erfaring
> godt tage nogle dage, før Mapnik viser den nye kystlinie (Mapnik er
> afhængig af såkaldte coastline shapefiles, der ikke bliver opdateret
> hver dag).

Ja, en venlig svensker havde fixet det da jeg vågnede i morges. Det
skyldtes duplikerede nodes som JOSMs validator havde fanget. Desværre
virker validator pluginet ikke for mig :-| Men jeg prøver at se om jeg kan
gennemskue hvad den trekant skyldes.

> Har du traced den nye kystlinie efter luftfoto, eller kommer
> den også fra KMS?

Det er samme ways som kommunegrænsen der allerede eksisterede i OSM. Jeg
har bare tagget dem som natural=coastline og overført kommunegrænsen til
en relation (som dog ikke ser ud til at blive renderet).

> Jeg har et par punkter, som jeg mener bør diskuteres, før du går videre
> med at importere kommunegrænser.

Nu er det ikke mig der importeret - jeg brugte dem bare til at lave
kystlinje ud af.

> 1. Er licensen iorden ift OSM? Du henviser til DAGI websiden i
> source-tagget. Der står at data kan bruges uden betaling, men ikke
> yderligere om copyright.

http://www.kms.dk/Produktkatalog/DAGI/Rammer_for_DAGI.htm siger:

    Korttemaerne i Danmarks Administrative Geografiske Inddeling (DAGI)
    kan anvendes til kommercielle og ikke-kommercielle formål uden
    betaling. Kort & Matrikelstyrelsen har ophavsretten til DAGI temaerne
    i alle måleforhold. Ved enhver anvendelse af temaer skal der gøres
    opmærksom på Kort & Matrikelstyrelsens ophavsret.

Hvis source tags er nok til at opfylde sidste del, burde det ikke være
noget problem.

> 2. Ligger kommunegrænsen på kystlinien?

Ifølge KMS gør den :-) Umiddelbart er det godt nok til mig. Hvad loven
siger skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil da prøve at se om jeg kan
finde det. Om kommunerne inkluderer en del af havet eller om de reelt kun
dækker alt over havet. Jeg mener vi bør følge hvad loven siger, uanset at
det ser lidt mystisk ud når man tegner grænserne ind.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk