[Talk-dk] rejseplanen betingelser

Lasse Poulsen luttermann at silenzio.dk
Man Sep 28 16:41:21 BST 2009

On Mon, 28 Sep 2009 13:34:06 +0200
"Birgitte Lomholt Woolridge" <blw at rejseplanen.dk> wrote:

> [...]
> at tage toget eller bussen. Derfor vil vi også meget, meget gerne
> have, at man integrerer et link til Rejseplanen, så man kan se,
> hvilke busser og tog der går fra stoppestedet/stationen. Vi mener i
> al beskedenhed, at det er bedre service, end at brugeren så
> efterfølgende skal til at skrive rejseplanen.dk i browseren. Så
> hellere vise det i første hug. Men men men, hvis der nu ikke er
> tradition for at linke til noget fra openstreetmap.com, hvilket jeg
> synes, at jeg kan se, at det ikke er, så må vi jo snakke om det.

Når man dornere data til OpenStreetMap vil det blive licenseret uden
Creative Commons licensen
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.da
Det er væsentligt at forstå at OpenStreetMap's data ikke bilver
indsamlet til nogen kommerciel brug, men at dette ikke betyder at man
ikke må bruge det kommercielt.

Når noget bliver licenseret med en såkaldt "fri" licens, altså en
licens med ganske få betingelser giver det mulighed for at være meget
kreativ med brugen af data.

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad en mener med at lave
> rute-services? At også beregne en rejse? Og, ja, selvfølgelig vil vi
> gerne have at data opdateres, det ser jo lidt dumt ud, hvis et
> stoppested er flyttet eller nedlagt.

Alle kan bruge data'en fra OpenStreetMap til at lave hvad de vil, dette
gælder også sites der tilbyder den/de samme services som Rejseplanen.dk

Vi kan derfor ikke garantere at informationerne i giver til
OpenStreetMap ikke ender hos en konkurent til jer, på den anden side
set er der jo ikke tale om afgangs-tider...

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at ringe til mig på 40489612,
jeg svare gerne på spørgsmål.

VH Lasse Poulsen