[Talk-dk] et par newbie spørgsmål

Jens Winbladh jens at somewhere.dk
Tor Apr 8 06:48:58 BST 2010

Den 7. apr. 2010 23.03 skrev Jesper F <jesperfjoelner at hotmail.com>:

>  Hej alle, jeg er ny mapper og har et par spørgsmål.

Super fedt, velkommen til  -  hvor mapper du henne?

> Hvor store skal parkeringområder og grønne områder være før de optegnes? er
> der ingen nedre grænse?

Jeg optegner parkering - og grønne område, når de over en hvis størrelse,
typisk over en 4-5 biler kan parkere der. (Ses evt.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dparking).
Vedr. grønne områder så kommer det vel lidt an på hvad der er ved siden af,
(f.eks. om kranset af veje)  og at der er på størrelse med en fodbold bane,
men jeg gør det nok lidt efter forgodt befindende. Men du kan jo gøre som du
synes et lang stykke hen af vejen.

> Hvad med parkering langs veje?

Kan se at der er et forslag om et tag til parkering langs veje, det er ikke
noget jeg har lavet endnu.
F.eks. parking_lane<http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Key:parking_lane&action=edit&redlink=1>
=left<http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Tag:parking_lane%3Dleft&action=edit&redlink=1>,
- Se: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/parking_lane

Hvis jeg synes det er relevant, så tagger jeg også med tags, der 'kun' er
forslag (proposed).

> Hvordan/hvornår bliver gadenavne optaget i indexet, så der kan søges på
> dem?

Ved ikke???

> Jeg kan ikke finde de gadenavne, jeg tilføjer.
>
> Skal vejnavne og stednavne altid tilføjes på dansk sprog?
> Hvad med fx en banegård skal den også altid omtales på dansk?

Der tagges altid med det lokale navn, men der er muligheder for at tagge med
alternative navne, f.eks. internationale navne etc.
F.eks.

*name*=København - Default name
int_name=Copenhagen

Se evt.: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:name

> Kunne man ikke forvente at OSM og dansk OSM med tiden vil få tilladelser
> til at bruge data om benzinstationer, postkasser, busstop mv. og at
> møjsommelig registrering af disse ting vil være mere eller mindre spilt?

Måske, der arbejdes på at få så meget data foræret som muligt. F.eks. er
Statoil tanks stationer lagt, med data fra Statoil. Der skal bare søges hos
de forskellige. Se koordineringen af OSMs ansøgninger
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Permissions

> Jeg er klar over at flere at disse ting allerede er tilføjet.
> Er tiden så ikke generelt bedre brugt på at registrere veje og andre større
> ting, de steder det mangler?
> Altså at veje og større strukturer er at betragte som vigtigst i et område
> og så kommer al pynten senere?

Det har du måske ret i, men jeg vil sige at typisk er det data vi spores i
felten mere præcis end der man kan få mange steder. Prøv f.eks. at se
postdanmarks postkasse søgning, de postkasser i vores område (Kolding) står
fysisk ikke der hvor de skulle ifølge deres søgekort.

Men generelt vil jeg da sige, at man tagger det som man synes er relevant.
Jeg f.eks. går meget op i tagge stier og anden information i skove. Da dette
typisk ikke er til at se andre steder, da mange andre instanser (KMS) tegner
stier og veje op efter luftfoto, hvor de ikke kan se dem!

Men jeg optegner da først større veje og stukturer i områderne. Ellers ser
det ellers helt mystisk ud.

Håber at det gave nogle svar. Ellers skriver du bare igen.

Mvh

Jens

winbladh <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Winbladh>