[Talk-dk] Primærruter

Jakob Riis Josephsen jakob at josephsen.com
Ons Apr 21 13:51:35 BST 2010

Et par kommentarer mere:

Freek skrev:

> Og hvad så med Vejlby Ringvej og resten af Grenåvej? Sekundair fordi det er
> rute 505? Men så skal hele ringvejen være sekundair...

Vi bør vedtage om O1 og O2 er primære eller sekundære, og mærke dem
konsekvent. - Her er der desværre ikke hjælp at hente ved at kigge
skilte, da både O#-skilte med hvid og gul baggrund er at finde i
bybilledet....

Lige en sidebemærkning: O2 er en halvcirkel fra Grenåvej i nord til
Oddervej i syd, O1 er rent faktisk en ring.  (Hverken den østlige ende
af Nordre Ringgade, eller f. eks. Holme Ringvej, er O-ruter)

> Skal Randersvej altså være tertiær hele vejen til Søftenvej (og videre)?

Nej, Randersvej er en del af rute 505 (og rute 180) fra Ring 2 og ud og
er dermed sekundær.
> Hvad er forskellen mellem Marselis Boulevard og resten af Ringgaden?

Ring 1 drejer fra Marselig Boulevard ved Johan Baunes plads og krydser
her ind til Harald Jensens Plads
> Sandsynligvis er vejnummere i OSM ikke helt korrekt omkring Århus (i hvert
> fald har Randersvej to forskellige mærker i de to retninger mellem ringvejen
> og ringgaden), men så skal vi først rette dem.  Jeg har ikke kigget nærmere
> på det, men jeg ved faktisk ikke hvordan men kan se hvilket nummer en rute
> har.  For eksempel på det vedlagte billede vises Cereskrydset fra
> Silkeborgvej mod vest.  Skiltene viser "Viborg, O1, 26" mod Viborgvej
> og "Silkeborg, 01, 15" mod Silkeborgvej, men det betyder ikke at Viborgvej og
> Silkeborgvej er begge del af 01 of hhv. rute 26 og 15?

De på billedet viste skilte er henvisningsskilte - bemærk den stiplede
firkant/ring om rutenummeret.
> Jeg har lige fundet det her kort:
> http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob/image.asp?type=image&id=245124
> Hvis jeg forstår dig og Kent godt, så skal vi faktisk simpelthen kopiere deres
> rutetyper?  Så skal vi nok lave noget om...

Kortet du har fundet er ikke helt opdateret:  Ruter 15 går nu af
Herningmotorvejen-Motorvejskryds Århus Vest-Den Østjyske
Motorvej-(kommende)Motorvejskryds Århus Nord-Djurslandsmotorvejen. Rute
505 går nu Haldum(rute 511)-Søften-(drejer ved)Ringvejen-(drejer
ved)Grenåvej-Skødstrup-Løgten(rute 587). Rute 505 vil, når vejarbejderne
er færdige, komme til at forløbe parallelt med Djurslandsmotorvejen på
den nye Søftenvej. Silkeborgvej er på strækningen ind til Ringvejen en
del rute 195 og er dermed sekundær.