[Talk-dk] hvordan mapper I hvis jeres gps-sport ikke matcher husenes placering?

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tor Apr 22 15:19:07 BST 2010

Brian Moos Lindberg wrote:

>     > Hvordan får du dine spor vist i Google Earth? min HTC Legend optager
>     > GPX-filer.
>     > Konflikter det ikke med rettigheder, hvis man tjekker/retter sine spor
>     > i Google Earth?
>     Google Earth kan godt åbne gpx-filer. Det er ikke ulovligt.
>     Det bliver dog på kanten hvis du benytter dig med viden om hvor langt
>     væk dit spor er fra vejen, og bruger det i OSM, eller at rette i sporene
>     (tror heller ikke man kan rette gpx-filer i GE).
>     Du kan bruge det til "at se dit spor er godt og du behøver ikke at
> [...]

Enig med Brian. Man kan ikke altid regne med Googles kortdata, specielt hvis
det er meget fine detaljer man er ude efter. Hvis man zoomer godt ind på
Google's satelitkort, kan man faktisk godt se at visse bygninger ikke er
fotograferet lodret ned, men er set fra en vinkel. Kigger man nogle få
hundrede meter væk kan det være helt anderledes, så der er en
positionsafhængig paralaksefejl, som sikkert godt kan være 5-10 meter.

Det er godt at måle med GPS'en flere gange på den samme strækning. Jeg er
meget loren over for at flytte på en KMS node med kun en GPS track. Min
erfaring siger, at det som regel er GPS sporet der er noget galt med.

Her er nogle af de problemer jeg har oplevet:

* Jeg har sommetider set at min GPS (Garmin Legend Cx) ikke har fået lavet
en ordentlig beregning og derfor konsekvent viser positionen nogle meter
(f.eks. 10-20) forkert i en bestemt retning. Det er som om den laver en
positionsbestemmelse når man tænder den, og at den herefter benytter
diffencer fra denne position (???). Jeg har oplevet at det kan hjælpe at
slukke og tænde den, og lade den lave en ny bestemmelse.

* Jeg har også oplevet at samtlige satelitter på bestemt uheldige
tidspunkter står rigtig dårligt (f.eks. på linie) hvilket kan give en dårlig
positionsbestemmelse i retningen vinkelret på den linie satelitterne står i.
Så kan man vente nogle timer på at jordklode + satelitter har flyttet sig.

* Endelig er der visse steder, f.ex. i skove eller tæt på høje bygninger,
hvor signalet altid vil være dårligt. Man kan i visse tilfælde "tegne" nogle
sigtelinier et andet og bedre sted fra, til at hjælpe med at fortælle f.eks.
hvor en vej støder til en anden, hvor grænsen til en skov er, osv.

Jeg får bedst modtagelse på cykel eller gåben (mindre præcis i bil), og på
fladt landskab får jeg en nøjagtighed ned til +/- 2m (påstår GPS'en). Jeg
får også altid bedst bestemmelse når GPS'en har været tændt i 15-20 minutter
og den har bevæget sig lidt rundt.

-- Morten