[Talk-dk] Bing ortofotos til brug for OSM

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Søn Dec 5 08:44:05 GMT 2010

On 05/12/2010 00:19, Thomas Bredøl wrote:
> Man *skal* kende området. Min lillesøsters bor i et lejlighedskompleks i
> Hillerød som på bings luftfotos stadig er det lagerbygninger som lå der
> for år tilbage og bl.a. er adgangsvejen derfor slet ikke med. Desuden er
> det store industriområde ved Bauhaus i det vestlige Hillerød stadig
> landbrugsjord, så hvis man ikke har nyere lokalkendskab så kan det gå
> meget galt.

Hvis der allerede findes OSM data på stedet, der ikke passer med
luftfotos, skal man naturligvis lade de data være i fred indtil man
fysisk har besøgt stedet. Men hvis området ikke er mappet så finder jeg
det ok at mappe efter luftfotos, også hvis man ikke er bekendt med
området. Især boligområder plejer ikke sådan bare lige at blive revet ned.

Men husk, at man ikke kan kortlægge kun ud fra luftfotos. Der er en
masse ting, som ikke kan ses fra luften: Vejtype, hastighedsgrænser,
adgangsbegrænsninger, ensretninger, om det er gang- eller cykelstier,
POI'er etc. Vejnavnet er heller ikke altid indlysende, især på stykker
uden OSAK adresser. Og selvfølgelig vil et fysisk survey også fange nye
veje og byggemodninger. Så kortlægning efter luftfoto er kun første skridt.

Ole / polderrunner