[Talk-dk] mapping af bygninger med gårdsplads

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Søn Dec 12 09:12:09 GMT 2010

On 12-12-2010 10:01, Jesper F wrote:
> Jeg mapper lidt bygninger via Bings luftfotos.
>
> Hvordan går jeg med bygninger som har en gårdsplads fx en boligblok med et
> grøntområde/parkering eller lignende i midten?
> Kan jeg lave et hul i midten af bygningen?
> Nogle gange har området i midten ingen kørselsadgang.
>
> Der står lidt her som jeg prøver at følge
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:building

Du skal kigge på relations, specifikt multipolygons
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multipolygon

Rent praktisk mapper du omkredsen af bygningen og du hullet som to
uafhængige ways. Disse to ways vil man normalt ikke tagge.

Herefter opretter du en relation med følgende tags:
type=multipolygon
building=yes

Til slut tilføjer du de to ways do har mappet som medlemmer af denne
relation med role sat til hhv "outer" og "inner".

Det vil så blive renderet som en bygning med et hul. Samme fremgangsmåde
kan bruges til snart sagt hvad som helst. Man kan også bruge flere ways
til at udgøre en del af en polygon (fx ved landuse er det tit oplagt at de
områder er defineret ved hjælp af allerede eksisterende vejstykker - det
kan lade sig gøre på denne måde).

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk