[Talk-dk] Svar: Re: Adresser over på hinanden

Peter Brodersen peter at ter.dk
Fre Feb 12 00:28:10 GMT 2010

Hej,

Jeg stod for adresse-importen, og arbejder også for at få et mere
opdateret datasæt. Det betyder også, at jeg ved en opdatering regner
med at slette de adressepunkter, jeg har importeret fra KMS for at
erstatte dem med et friskt sæt (der vel at mærke er mere præcist)

Det betyder, at eventuelle ændringer også kan blive overskrevet i den
proces. Før næste import skal der dog lige gøres nogle tanker om
eksisterende adresser, der er blevet modificeret med øvrige tags.

Så alt i alt er man velkommen til at flytte eksisterende punkter, men
man kan meget vel have i baghovedet, at de alligevel bliver rettet på
et tidspunkt og ens ændringer overskrevet. Der er derfor ingen grund
til at bruge en stor arbejdsindsats på at prøve at gøre en masse
punkter mere præcise.

Men hvis man lige går og er irriteret over nogle adressepunkters
dårlige placering, så er man naturligvis velkommen til at flytte dem
:-)

Det samme gør sig gældende fra andre eksterne datakilder, vi kunne
forventes at importere med faste mellemrum, fx stoppesteder. Også her
kan man godt flytte dem, hvis det giver mere mening, men igen
risikerer man at ens ændringer bliver overskrevet ved næste import.

Idet der findes offentlige adresse-webservices (AWS) overvejer jeg at
lave et simpelt web-script, hvor man blot indtaster en adresse (eller
et OSM-node-id), hvorefter en frisk og præcis koordinat bliver hentet
fra AWS, og noden opdateret eller oprettet. Så kan vi da hurtigt få
rettet en håndfuld af de forkerte placeringer på en mere systematisk
måde, indtil vi har fået aftaler om et samlet datasæt på plads.

- Peter Brodersen