[Talk-dk] Svar: Adresser over på hinanden

Erik Klausen ekl at hjemmebedst.dk
Fre Feb 12 10:26:21 GMT 2010

Hej alle.

Der er umiddelbart 3 muligheder for at undgå at flytte eller dublere adressenoder:

1. Der tilføjes kun data, der ikke allerede eksisterer i OSM.
Som nøgle til at identificere adresser entydigt, bruges postnummer, gade og nummer (addr:postcode, addr:street og addr:housenumber).
Derved vil de sammenklumpede data, som tråden startede med, stadig ligge sammenklumpet. Adresser, som vi selv har oprettet, vil ikke blive ændret (jeg tror på at en OSM-opmåler placerer en adresse lige så præcist som KMS, så det er OK).
Det vil altså kun tilføje data i nye boligområder, hvor der ikke har været en OSMer forbi.

2. Der kigges på historik, som Kent foreslår.
Hvis der findes historik ud over oprettelsen, røres noden ikke.

3. Når vi indtegner en vej, fjerner vi source=KMS-taggen fra de omkringliggende KMS-baserede nodes som tegn til at noden skal blive liggende.
Alternativt kan man ændre source-taggen fra "kms (2002)" til "kms".
Eller, hvis source-taggen skal blive stående, kan vi fjerne kms:street_name og kms:house_no, da de er redundante.
Det betyder så at vi alle skal gennemgå vores veje. Men det er vel alligevel så koldt, at det er småt med opmålingen? ;)

Husk at man kan markere en blok af nodes, og lave ændringen for hele blokken. Så opgaven er ikke helt så håbløst stor, som man umiddelbart skulle tro.

mvh. Erik Klausen

Hej

Jeg er helt hy i dette forum, men har også med lokalkendskab
flyttet adresser - for eksempel på Gentofte hospital hvor de
alle lå oven i hinanden.

Jeg kan nok leve med at skulle ændre det igen, men det vil så nok
være en god ide at vi får et tag vi kan bruge der viser
at disse er placeret manuelt efter lokal viden.

Jeg synes ideen med at importere gode data fra MKS er rigtig god, men
synes på den anden side ikke det holder at hvergang det sker må
vi regne med at vores ændringer slettes!

Nogen andre ideer her?

/Morten