[Talk-dk] Svar: Re: Adresser over på hinanden

Peter Brodersen peter at ter.dk
Fre Feb 12 19:11:51 GMT 2010

Hej,

Først må jeg hellere uddybe, at de eksterende KMS-data er ganske
upræcise flere steder. De friske data er langt mere præcise.

Som jeg ser det, er OSM er en platform for at have informationer, der
repræsenterer den virkelige verden. Hvor informationerne kommer fra,
er mindre vigtigt (med forbehold fra licens, etc.).

Det er dog relevant med både præcision og omfang, og her skal man så
skelne til hvilke metoder, der er bedst. Der er hverken garanti for at
manuelle tilføjelser eller automatiske tilføjelser er præcise - her må
vi simpelthen se på informationens natur.

Med de nuværende KMS-data er der en del uhensigtsmæssigheder (blokke
placeret oven i hinanden). Her kan det give mening manuelt at flytte
flere af dem ud. De friske OSAK-data har dog en langt større
præcision, og ikke den sammenklyngning, som vi har set andre steder
nu.

Derfor afhænger det af dataets natur. Hvis vi ved, at vi kan få helt
præcise adressedata fra Kort- og Matrikelstyrelsen, så er det at
foretrække. Hvis Kort- og Matrikelstyrelsens data er dårlige, så giver
det mere mening at lave manuelle rettelser. Det samme kan siges om
meget andet; hvis informationer om placering af postkasser (eller
Statoils tankstationer) er dårlige, giver det mening at opprioritere
de manuelt tilføjede informationer.

Min overordnede pointe er, at hvis vi ved, at der kommer et præcist
adressesæt til, *og* hvis vi ved, at adressesættet er mere præcist end
manuelle tilføjelser, så er det værd at have i mente i forhold til
hvor vi bruger vores energi.

Hvis de manuelle informationer er mere præcise end de nye
informationer, så skal de bevares. Men at en information er manuelt
tilføjet, er ikke nødvendigvis indikation for at de skal bevares for
enhver pris.

Det vigtigste er, at vi har gode informationer på kortet. Alt andet
lige handler det om det samlede datasæt og den offentlige deling af
informationer, i stedet for at nogen føler ejerskab over lige præcis
deres tilføjelser (eller bliver sur over at nogen retter på "deres"
informationer)

- Peter Brodersen