[Talk-dk] Sammenhold adresse-positioner fra OSM med AWS

Morten Siebuhr sbhr at sbhr.dk
Man Feb 15 12:25:09 GMT 2010

Peter Brodersen skrev:
> Så fik jeg leget lidt mere med at sammenholde OSM- og AWS-data:
> http://osm.ter.dk/address.php
>
> Jeg har lavet en simpel test-applikation, der med udgangspunkt i et
> OSM-node-id henter adressen ind, tjekker adressen i AWS og så
> præsenterer adresserne op imod hinanden, fx:
> http://osm.ter.dk/address.php?node=340692618
> http://osm.ter.dk/address.php?node=340802482
> http://osm.ter.dk/address.php?node=341714133

DET ser lækkert ud!

(Der mangler kun "lige" en smule OAuth og 'ret automagisk'-knap!)

> Applikationen ændrer ikke i noget data endnu. Her vil jeg gerne have
> jeres input først.
>
> En opdaterings-funktion kan automatiseres fuldstændigt, blot med
> udgangspunkt i en håndfuld node-ids som eneste input.
> Tanken er, at den blandt andet kan gøre oprydning af store klumper som
> dem her let:
> http://www.openstreetmap.org/?lat=55.645672&lon=12.283896&zoom=18&layers=B000FTF

Fedt! Har dog et eneklt forbehold herunder:

> [...]
> er det oplagt at den blot opdaterer den eksisterende node, så enhver
> ekstra information (fx butik, navn, åbningstider, etc.) i noden bliver
> bevaret.
>

> I forhold til kildematerialet må jeg stadigvæk indrømme, at jeg
> betragter adresser som noget autoritativt bestemt, præcis på samme
> måde som kommunegrænser, valgkredse, politikredse, postnummer-områder
> og så fremdeles. Derfor er jeg ikke så bekymret for netop at bruge den
> autoritative kilde på området, ligesom det også har givet mening at
> bruge DAGI til at indtegne kommunegrænser.

Jeg syntes det er fint med den slags imports, men jeg vil stadig holde
på at 'on the ground'-optegninger bør trumfe automatiske imports.

Hvis ikke andet, hvad med at liste de ikke-rettede knuder på en side
og/eller et kort med individuelle links til ovenstående side? Så skal
vi 'gammeldags' bit-fedtere nok få gjort has på dem :)

--
Morten Siebuhr
<sbhr at sbhr.dk>