[Talk-dk] Sammenhold adresse-positioner fra OSM med AWS

Peter Brodersen peter at ter.dk
Ons Feb 17 06:39:45 GMT 2010

Hej,

2010/2/16 Polderrunner <opn-osm at ngc7000.org>:

> Jeg har korrigeret en hel del KMS adresser med manglende apostroffer
> (typisk gadenavne der ender på -allé). Hvis du i dit script sammenligner
> adressedata bør du nok tage hensyn til varierende skrivemåde for ikke at
> misse eksisterende adresser. Har de nye AWS adresser gadenavne med
> specialtegn?

Bum, ideelt burde jeg nok spørge på vejkode og kommunekode fra de
oprindelige KMS-data, men grundet kommunalreformen har en del veje
netop skiftet koder undervejs.

AWS kan arbejde med en vis fleksibilitet. Det er dog kun én bestemt
forespørgsels-type, jeg laver i øjeblikket ("ParseFullAddressTextLine"
for de interesserede), og lige nu kører AWS lidt sløvt og ustabilt.

Kan du finde et par noder, du har rettet? Så kan vi teste det.

Adressenavngivning er i øvrigt en videnskab for sig selv. Eller, bare
det var en videnskab, for i virkeligheden er der intet eksakt over
det. Der findes retningslinjer, men kommunerne gider ikke altid at
følge dem. Det betyder, at ud fra det officielle adressesæt findes der
syv forskellige varianter af "H.C. Andersens Vej" og seks forskellige
af "Johannes V. Jensens Vej". Det betyder også, at nogle veje hedder
"... Allé" mens andre hedder "... Alle".

Gadeobservationer hjælper heller ikke altid; det er flere steder set,
en vej har sit navn stavet på forskellige måder på vejskilte i hver
ende ad vejen! Ikke desto mindre vil gadeskiltene give mest mening i
forhold til navigation. Står der "Johs V Jensens Vej" på vejskiltet,
giver det også mening at bruge det vej for vejnavnet i OpenStreetMap,
så folk ikke bliver forvirrede over at vejen ikke heder "Johannes",
som vi måske har stående på vores kort. Andre eksempler er Gl., Nr.,
Sdr. og Chr.

I en tilsvarende kategori er der veje, hvis vejnavn rummer små
begyndelsesbogstaver. Af dem findes der i OSAK kun seks styk:

de Plessenvej
Chr. d. IXs Vej
Fr. d. 7's Gade
Frederik d. II's Allé
Kong Chr.D. X s Bro
Poul la Cours Vej

Fordi der langt oftere oprettes nye veje med manglende stort
begyndelsesbogstav (typisk bare "nørregade" og den slags), er det én
af de QA-tests, jeg har kørende på http://osm.ter.dk/

Også her er der undtagelser. Jeg fik fx kortvarigt rettet "Overgaden
oven Vandet" til "Overgaden Oven Vandet" (som den officielt hedder i
OSAK), men jeg kunne se på rettelsen, at vejskiltene siger andet, så
jeg fjernede min rettelse.

(man kan i øvrigt se et af vejskiltene på
http://www.findvej.dk/55.672855,12.591831?pov=150.16,-0.14,1 - i det
omfang at vi må se på Street View-billeder :-) Der er vejskilte fra i
hvert fald tre forskellige æraer, og de er trods alt konsekvente i at
skrive "oven" med småt)

I forhold til navngivningen af selve adresserne må vi lige se, hvad
testen kommer frem til. Set udelukkende i forhold til AWS-brug er det
rareste nok at adresserne forbliver som de er, men jeg har ikke den
store holdning til det ellers. I forhold til vores OSM-arbejde ser jeg
mest adresse-data som en assistance til to ting:
1. At finde områder, hvor der tydeligvis er adresser, men hvor der
mangler at blive mappet.
2. At finde navne på de veje, man har tegnet ind efter sine traces,
hvor man bare har kørt rundt i landskabet og ikke har meget andet
viden end at man kørte på en vej.

Effekten af at omdøbe vejnavne i KMS-data er vist ikke så stor i
forhold til at der ikke er så meget at se udadtil, men på den anden
side er det fint med passende data, og derudover skal vi heller ikke
bekymre os om at designe til renderen.

Slutteligt; jeg har nu opdateret en 4-5.000 adresser ved hjælp af mit
script, hvor jeg ganske enkelt har kigget rundt på OSM-kortet, fundet
områder med store blokke af punkter, valgt data-overlayet og blot
klipkopieret alle noder i objektlisten og kastet dem efter mit
import-indtastningsfelt. AWS kører nogle gange lidt sløvt og ustabilt,
hvor den melder fejl på en adresse, som jeg godt kan slå op få
minutter efter. Muligvis throttler den min forbindelse og afviser
requests ved for mange forespørgsler; jeg må lige kigge lidt mere på
dens reelle output, når den melder fejl. AWS-forespørgsler kommer fra
min webserver, så det er desværre samme ip-adresse, som konstant
spørger AWS-tjenesten igen og igen.

Men sig endelig til, hvis I har områder med adresser, I gerne vil have
opdateret. Smid en koordinat eller node-id, og jeg kigger på området.
Igen, det er kun opdatering af eksisterende (uberørte) KMS-noder; jeg
har stadigvæk til gode at kigge på de øvrige AWS-tjenester for at
oprette nye adresser. Der findes store områder med "nybyggeri" (inden
for de seneste 10 år), hvor det kunne være fantastisk at få hevet
adresser ind som fx her: http://osm.org/go/0NWOM975U-

- Peter Brodersen