[Talk-dk] Cykelstier igen igen - og nu på fyn

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Feb 17 12:54:24 GMT 2010

On 16/02/2010, at 14.15, Jesper Henriksen wrote:

> Dengang var jeg af den overbevisning at cycleway=lane var passende,
> men
> efter den lange "lane vs track" diskution her på listen er jeg blevet
> opmærksom på at det nok var forkert. I mellemtiden har Niels Beck
> været
> været forbi og tilføjet highway=cycleway på hver side (hvilket så vidt
> jeg husker er mere korrekt?)

Åh-åh! Her starter så en længere diskussion :-)

Personligt mener jeg ikke, det er korrekt at mærke en almindelig,
typsik dansk cykelsti, som er afgrænset fra vejbanen med kantsten, med
highway=cycleway. Efter min mening bør disse tagges på vejen med
"cycleway=track".

Highway=cycleway skal efter min mening bruges, når cykel-stien har
karakter af en selvstændig vej, er markant adskilft fra bilvejen,
eller er anlagt som et separat anlægsprojekt.

En begrundelse for denne holdning er, at det er ret vanskeligt at få
kortet topologisk korrekt når man bruger konstruktionen med
"skyggeveje". Jeg har udforsket emnet i en side på wiki'en [0]. Jeg
mener, at man i princippet bør kunne bruge OSM som forælder til at
skønne, om man sikkert kan sende sit 8-årige barn ud at cykle på en
vejstrækning. Dvs, man bør kunne se, hvornår man som cyklist kommer i
forbindelse med biltrafikken, og hvornår man færdes helt separat. Ved
at zoome ind, bør man kunne afgøre, hvorledes cykletrafikken er
påvirket af vejkryds etc.

Mvh,
Morten

[0] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Cykelstier