[Talk-dk] Sammenhold adresse-positioner fra OSM med AWS

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tor Feb 18 06:16:28 GMT 2010

Hej,

2010/2/17 Rasmus Vendelboe <r.vendelboe+osm at gmail.com>:
> Personligt synes jeg egentligt bare <du> burde starte en massekorrektion* af
> husnummerdata vha. AWS-servicen, for det er noget fjollet noget at lave
> selv, når der er et "godt" datasæt til fri rådighed. Selvfølgelig med
> forbehold for den promille af data som nogle allerede har ændret i, da man
> må antage den er mest "korrekt" indtil videre.

Jeg har samlet en kæmpe bunke node-ids, jeg har fundet ved blot at
kigge rundt i OSM-landskabet, og smidt dem i en tabel. Jeg har
samtidigt et job kørende, som hvert femte minut spiser en 50-100
stykker og tjekker dem op imod AWS og opdaterer efterfølgende i OSM.

I skrivende stund er der over 15.000 nodes i kø, som skal tygges
igennem. Men hvis I har lyst, så skal I være velkomne til at kaste
flere ind i køen:
http://osm.ter.dk/address_insert.php
Her er der også lidt statistik i bunden på automatiseringen (dette har
ikke medtaget de første ca. 5.000, jeg har haft opdateret)

I skal ikke bekymre jer om formattering, gentagelser eller lignende.
Det betyder, at man kan finde et område på osm.org, vælge
"Data"-overlay'et og bare klipkopiere nodes fra listen, fx:
==
# ode 342007509
# Node 342007511
# Node 342007512
# Node 342007514
# Node 342007515
==
Scriptet søger blot inputtet igennem efter tal. Så der er ingen grund
til at bruge tid på at smukkesere inputtet. Bare kast node-ids efter
den.

Jeg overvejer at udvide den, så man også kan kaste en OSM-fil, en URL
til OSM-eksport (findes fx også nederst i Data-kolonnen), en generel
OSM-url og deslige efter den, men lad mig lige høre, hvad behovet er.

> Indtil videre kunne jeg dog godt tænke mig en manuel korrektion af husdata
> omkring følgende tre positioner [1-3] i Århus. Det skulle give mig mulighed
> for, rimeligt let, at sætte et par bygninger mere på kortet. Det er nemlig
> lige til at klare i det her vejr :).
>

> [1]
> http://www.openstreetmap.org/?lat=56.1788&lon=10.16984&zoom=16&layers=B000FTF
> [2] http://www.openstreetmap.org/?lat=56.16138&lon=10.13521&zoom=16&layers=B000FTF
> [3] http://www.openstreetmap.org/?lat=56.16936&lon=10.17579&zoom=17&layers=B000FTF

De er godt og grundigt opdateret nu. Forskellen er virkelig tydelig.

Jeg har også opdateret lidt i øvrigt i Århus-området. Ved
Skjoldhøj-kollegiet var vist det eneste sted, jeg stødte på adresser,
som var manuelt rettet. De blev så ikke ændret, men jeg bemærkede
stadigvæk, at enkelte af dem havde en positionsforskel på op til 50
meter. På et senere tidspunkt er det oplagt at kigge på, hvad der er
korrekt i den forbindelse.