[Talk-dk] Illustrator-venligt output fra OSM

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Søn Feb 28 13:55:40 GMT 2010

On 25/02/2010, at 14.52, Janus Sandsgaard wrote:

> Jeg skal trykke et OSM-kort i en avis. Jeg kunne selvfølgelig bare
> outputte en PDF, en PNG eller lignende.
> Men grafikeren vil gerne have en Illustrator-venlig fil at kunne
> fidpudse det af og gøre det lækkert.
> Problemet er, at det man får ud fra OSM med alm. eksport-funktion
> ikke er egnet til Illustrator.
> Nogen der ved hvad man så gør?

Hvis du kan få fat i en PDF er det det bedste bud. PDF'er er basalt
set en EPS fil der er pakket ind i et format som  inkluderer kan
håndtere multi-side dokumenter, "thumbnails" af sider etc.

Illustrator kan fint læse en PDF fil og man kan herefter gemme den i
nativt AI format. Illustrator kan dog kun håndtere en side, og hvis
der er flere sider i dokumentet, spørger den hvad for en side man
ønsker at importere.

Det kræver selvfølgelig også, at PDF'en indeholder noget, som ligger
ret tæt på det grafikeren ønsker... du skriver ikke hvorfra PDF'en
kommer.

Mvh,
Morten