[Talk-dk] Rundkørsler

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tor Jan 7 13:55:21 GMT 2010

Når jeg har brugt min GPS til at finde vej med "routing" er jeg flere gange
stødt på at blive ledt den forkerte vej rundt i rundkørsler. Og da GPS'en er
så smart at den kan sige "tag den 3. vej ud ad rundkørselen" kan det godt
være lidt forvirrende. Så skal man nemlig til at tænke og det er jo aldrig
særlig rart :-)

Før jul gennemgik jeg derfor så mange rundkørsler jeg kunne finde her i
kortet her i Århus området, og mange af dem var ligeledes forkerte i
omløbsretning. Enkelte var ellipse eller bananformede.

Derfor denne opfordring: husk at retningen i en rundkørsel er mod uret. Når
vi tegner en ny rundkørsel, er det efter min mening i orden at tegne en
cirkel, selvom GPS sporet måske ikke viser det. Grunden er at vi _ved_
rundkørsler er cirkulære.

Ifølge en undersøgelse fra vejdirektoratet jeg fandt på nettet [0] er
diameteren i rundkørsler:

 * I byer: mellem 3 og 26 meter, med et gennemsnit på 14 meter
 * På landet: mellem  12 og 50 meter med et gennemsnit på 25 meter.

Jeg vil derfor mene, at har man kun et halvdårligt GPS trace gennem en
rundkørsel (og den er som regel dårlig hvis man kører i bil) er det et
acceptabelt kompromis at tegne en perfekt cirkel med en diameter på 14 hhv.
25 m.

Mvh,
Morten

[0] http://www.trafikdage.dk/td/papers/papers94/sikker/jorgen/jorgen.pdf