[Talk-dk] Rundkørsler

Polderrunner opn-osm at ngc7000.org
Tor Jan 7 19:22:30 GMT 2010

Morten Kjeldgaard wrote:
> Før jul gennemgik jeg derfor så mange rundkørsler jeg kunne finde her i
> kortet her i Århus området, og mange af dem var ligeledes forkerte i
> omløbsretning. Enkelte var ellipse eller bananformede.

Tjekkede lige "mine" rundkørsler og fandt sandelig en 'wrong way', ups.
Er rettet.

> Derfor denne opfordring: husk at retningen i en rundkørsel er mod uret. Når
> vi tegner en ny rundkørsel, er det efter min mening i orden at tegne en
> cirkel, selvom GPS sporet måske ikke viser det. Grunden er at vi _ved_
> rundkørsler er cirkulære.

Et tip for JOSM brugere. Når rundkørslen er tegnet, vælg rundkørslen og
tast 'o'. Så bliver den pænt rund.

> Jeg vil derfor mene, at har man kun et halvdårligt GPS trace gennem en
> rundkørsel (og den er som regel dårlig hvis man kører i bil) er det et
> acceptabelt kompromis at tegne en perfekt cirkel med en diameter på 14 hhv.
> 25 m.

Man får et langt bedre trace hvis man tager en rundtur eller to i
rundkørslen i stedet for bare at køre igennem (men check lige i
bakspejlet, at der ikke kører en strisser bagved!).

Ole