[Talk-dk] Hvordan sorterer vi veje i DK?

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tor Jan 7 22:35:35 GMT 2010

On 07/01/2010, at 21.39, Esben Damgaard wrote:

> Og i Catalansk vil de f.eks. have:
> Carrer del Mar --> Mar, c.
>
> Hvad skal jeg melde tilbage?

Når det gøres på den måde er grunden nok, at ellers ville næsten alle
veje i Spanien findes under opslag "C", og i Frankring under opslag
"R". Det problem har vi jo ikke på dansk.

Det eneste danske problem er så vidt jeg kan se alfabetet. Vi har jo
de ekstra bogstaver Æ, Ø og Å som på dansk kommer til sidst i
alfabetet.  (Svenskerne bruger f.ex. en helt anden bogstavsorden.) Så
er der visse steder, der har bibeholdt dobbelt-A forment (f.ex.
Aalborg) og hvor de anbringes er vist nok forskelligt. Jeg mener at
have set sådanne ord både under A og under Å, men det letteste er jo
at lade dem sortere under A.

Måske skal de have en karakterstreng som angiver sorteringsordenen?

Mvh
Morten