[Talk-dk] Svar: Re: Rundkørsler

Erik Klausen ekl at hjemmebedst.dk
Fre Jan 8 10:24:45 GMT 2010

Hej OSM.

> Det er en skam, at det er ikke tilladt at køre en rundkørsel to gange. ;-)

Der står nu ikke noget i færdselsloven om det. Det er kørelærerne der fortæller os at man ikke må køre rundt og rundt.

Færdselsloven siger til gengæld at "Køretøj, der anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed føres således, som det er nødvendigt af hensyn til arbejdet." (§15, stk 5).

Det må jo betyde at kortopmålere gerne må køre flere ture i en rundkørsel.

Min kørelærer sagde i sin tid at vejarbejde er arbejde, som nødvendigvis må foregå på eller ved vejen. Det vil sige at jeg udfører vejarbejde når jeg fejer rendestenen.

Hvorvidt OSM-opmåling generelt "nødvendigvis må foregå", er selvfølgelig en definitionssag. Men vi er da ikke i tvivl.

mvh.
Erik Klausen