[Talk-dk] Rundkørsler

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tir Jan 12 19:08:13 GMT 2010

On 12/01/2010, at 04.19, Peter Brodersen wrote:

> Så skal jeg bare summe lidt over matematikken til at afgøre, om en vej
> kører med eller mod uret, men det burde være til at ræsonnere sig frem
> til :-)

FInd centrum på cirklen, det kan man gøre ved at finde skæringen af
midtnormalerne af to af segmenterne i cirklens omkreds. Beregn dernæst
kryds-produktet mellem en vektor fra centrum ud til et punkt på
cirklen og en vektor langs cirklens omkreds (en af segmenterne).
Højre- og venstre- omløb vil give forskelligt fortegn på den
resulterende vektor (hhv. ud og ind af "papirets plan.")

God fornøjelse :-)

-- Morten