[Talk-dk] OSMs danske wiki-indgang oprydning nr. 2

Rasmus Vendelboe r.vendelboe+osm at gmail.com
Søn Jan 24 14:12:04 GMT 2010

Hej danske OSM-brugere,

En af de ting vi snakkede om i Århus-gruppen igår var, at hvis vores wiki
skal have noget formål, så skal den være let tilgængelig, kortfattet og
renset for udenomssnak. Freek klarede den første og største oprydning af
wiki-hovedsiden [1] igår. I dag har jeg (rasmusv) begået oprydning nr. 2.

Jeg gjort tre ting.
1. En mere præcis opdeling af indholdet på siden. Det er nu en linkssamling
til de absolut vigtigste relevante undersider på den danske wiki. Hertil
oprettede vi igår en række nye artikler, som vi mener har interesse for
danske brugere.
Det skulle være klart, at fremtidigt nyt indhold holdes i seperate artikler
og linkes til fra hovedsiden. Det skulle være let at finde en underkatagori
nyt indhold kan passes ind under. De allerede oprettede artikler kan med
fordel også bruges.
2. Oversættelse af siden til dansk.
3. Fjernelse af dobbelkonfekt og bedre formuleringer. Den kæmpestore grønne
boks i højre [[[ kan tilføjes med wikikoden:
 {{place|name=Denmark|type=Country|area=Europe|image=|lat=55.99|long=9.43|zoom=8}}
 ]]] side har fået sparket. Indholdet var mestendels døde links og
interessante sider som var dårligt beskrevet. Jeg har i dag opdateret to af
de artikler vi oprettede igår og indsat stort set alt relevant information
fra den grønne boks i artiklerne [2,3] omhandlene kortverifikation og
interessante brug af osm data. Resten er flyttet til et nyt seperat punkt
kaldet "eksterne interessante sider", som jeg ikke synes skal overfyldes med
nyt møg, så tænk dig om før du tilføjer noget.

Igår oprettede vi to sider som vi mener kan have interesse for det danske
OSM community. Siderne omhandler "kortets udvikling" [4] og "Hvordan et
mapping party foregår" [5]. Vi kom desværre ikke så langt med siderne, så
hvis der er nogen som har lyst til at tage teten, så værsgo.

Den nye forside mangler ligeså et billede af Danmark,som ikke mangler
halvdelen af Lolland og et "nyt". Så hvis en vil lave det, så tag teten :).

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Denmark
[2] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Kortverificering
[3] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Eksempler_på_brug_af_OSM_data<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Eksempler_p%C3%A5_brug_af_OSM_data>
[4] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Kortets_udvikling