[Talk-dk] Håber i laver noget

Esben Damgaard maillist at hvemder.dk
Man Mar 1 09:19:01 GMT 2010

Morten Kjeldgaard skrev:

> Det ser spændende ud, Ebbe! Men måske du kunne fortælle lidt om denne
> Neo Freerunner? Jeg ser at den kan købes online for omkring 300 Euro,
> hvilket jo er ret billigt for en smartphone, som så vidt jeg ved også
> har god GPS indbygget. Er det rigtigt forstået, at du kan stå foran
> supermarkedet og opdatere OSM online? Kan dit program porteres til
> Android, Maemo, MeeGo etc?

Om Neo Freerunner:
Kan ikke rigtig anbefale den til folk der ikke er tålmodige nørder.. Og
helst Linux nørd. Det er min daglige telefon men der er stadig
problemer. En fejl i hardwaren gør at den ikke kan opdatere skærmen så
hurtigt. Det mærkes tydeligt.
Som GPS er den god, men grundet skærmens opdateringshastighed er
navigationsprogrammet (Navit) ikke super brugbart til at flytte rundt
med kortet. Et program der viser osm-renderede tiles er dog hurtigt nok.
Den har ikke 3g eller kamera.
Jeg er dog utrolig glad for den. Det er den mest frie telefon der
findes. Det er jeg glad for at have støttet. Firmaet bag (Openmoko) ser
ikke ud til at have kapital til at lave en ny telefon med fejlene
rettet.. Softwaren er dog i løbende udvikling af communitiet. Man kan
også køre Android på den. Har jeg dog ikke prøvet (på trods af at jeg
har 2 Freerunners..).
Man kan bruge http://www.mumpot.org/ til at redigere OSM "on the
street", men har ikke prøvet det. Når mit program engang når lidt
længere i udviklingsprocessen vil man også kunne tilføje og ændre
punkter i OSM.

Om PoiGuides:
Tror fint det kan portes til Maemo og MeeGo. Skal dog bruge et andet
gui-bibliotek men det kan fint gøres.
Android tror jeg er svært. Programmet er skrevet i Vala som oversættes
til C. Det giver vist lidt problemer med Android hvor det helst skal
være Java.