[Talk-dk] cykelstier, rundkørsler, 2-lanes, gågader m.m.

Jens Winbladh jens at somewhere.dk
Man Maj 24 15:37:11 BST 2010

Den 18. maj 2010 11.32 skrev Morten Kjeldgaard <mok at bioxray.dk>:

> [...]
>
> Konsensus, det er så meget sagt... emnet cykelstier er et at de varmest og
> oftest debatterede emner her på listen :-) Dog vil jeg mene, at Claus
> Hindsgauls vejledning er det nærmeste man kommer en fælles holdning [0].
> Som
> tommelfinger-regel skal cykelstier i byer tagges på (de er en del af vejen,
> ikke selvstændige anlæg.) Jeg har lavet en side på wikien som udforsker
> emnet v.hj.a. forskellige eksempler, og illustrerer fordele og ulemper ved
> skyggeveje/tagging [1].

> Det er implicit. Det vigtige er at rundkørsler har den rigtige

Yessir

> Ja, men brug din fornuft. Hvis kun det er over et stykke på 10m er det
> næppe
> relevant. Parallelle veje giver ekstra kompleksitet, som man lisså godt kan
> forsøge at undgå.

Lige præcise, jeg har et par stykker i Kolding, hvor jeg gik fra en vej til
to veje, da der er en midterrabat, hvor der er flere steder, hvor andre veje
støder til, men hvor man ikke kan kommer over i modsat vejbane (f.eks. kan
man kun dreje til højre.

> highway=pedestrian

Yessir.

Man kan dog tillægge tagget:
motor_vehicle<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:motor_vehicle><http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access>
=delivery<http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Tag:access%3Ddelivery&action=edit&redlink=1>
*(kun varelevering tilladt for motoriserede køretøjer)*

> Hm, godt spørgsmål. Jeg vil mene den skal tagges selvstændigt hvis den er
> tilgængelig uden for bankens almindelige åbningstid (amenity=atm, evt. med
> opening_hours? [2])

Det mener jeg også;  i JOSM, kan man vælge Pengeautomat til (atm=yes), når
man opretter et pengeinstitut.

MVH
Jens