[Talk-dk] gang/cykelstier

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Nov 3 09:29:42 GMT 2010

On 02/11/2010, at 23.50, Ole Nielsen wrote:

> Hvad med "track"? Det vil også være rart at have nogle
> standardværdier for skov- og markveje. Mit forslag er: Alle
> motorkøretøjer som 'no' (eller 'private') og ryttere, cykler og
> fodgængere som 'yes'.

Helt enig. Jeg har mappet en del i skovområder på det seneste, for
nuværende har jeg arbejdet en del i Marselisborgskovene syd for
Åårhus. Her var stort set alle skovstier og -veje af den første mapper
tagget med highway=service, selv om det blot var en mudret MBK sti,
hvilket naturligvis er forkert, men det har været et stort arbejde
(som ikke er færdigt) at udrede hvad er hvad. Jeg har for længe siden
forsøgt at komme i forbindelse med denne mapper men uden held.

Som udgangspunkt mener jeg at skovstier skal markeres med
highway=path, og herefter med bicycle=yes, horse=yes, access=* osv.
efter behov.

Highway=track er i min optik noget der minder om en markvej, og i
Wiki'en angives det, at en track typisk har to hjulspor. En track
mener jeg er en vej som ofte anvendes til motor-trafik.

I skoven har jeg dog brugt highway=track til at markere skovveje, som
fungerer som "hovedveje" i skoven, dvs. der bærer præg af ofte (eller
udelukkende) at blive anvendt til motortrafik, og som måske fører
tværs igennem skoven. Det kan også være et mudret traktorspor, som er
opstået pga. skovarbejde.

Hvis en skovsti hovedsalig anvendes til gående/cyklende/ridende trafik
skal den tagges som highway=path, også selvom skovvæsenet en gang
imellem kører på den med en traktor (de kører jo allevegne), og det er
efter min mening langt de fleste skovstier der falder i denne kategori.

Ligesom flere andre her på listen mener jeg at highway=footway bør
reserveres til fint anlagte forgængerstier som dem der typisk ses i
bolig- og byområder.

En typisk markvej, som man ser allesteds på landet, markerer jeg med
highway=track, med tracktype=* osv. efter behov. Jeg har den
tommelfingerregel, at en "markvej" som er eneste adgangsvej til 2
eller flere husstande, markerer jeg med highway=residential,
tracktype=* (helårsbeboelse, ikke sommerhuse). Leder vejen blot til 1
husstand  markerer jeg den som alm. track.

De markveje, som landmænd anlægger i kanten af en mark i forbindelse
med pløjning/høstning osv. mener jeg det er omsonst at mappe da de kan
være pløjet op året efter.

Veje i kolonihaveforeninger har jeg ofte markeret med highway=track,
tracktype=grade1, da disse veje anvendes af en hel del motortrafik, og
fordi de ofte er anlagt med stampet grus osv.

I sommerhusområder er jeg lidt mere "bop-bop" med om jeg tagger med
highway=residential eller highway=track, det kommer lidt an på hvor
meget sommerhusområdet har karakter af et sædvanligt parcelhuskvarter.

Jeg vil foreslå at vi laver en side på Wikien -- gerne med billeder --
hvor vi opridser track/path problematikken. Jeg er villig til at lave
et udkast, men dog først efter at vi har diskuteret det lidt mere her
på listen.

Mvh
Morten (mok0)