[Talk-dk] gang/cykelstier

Jakob Riis Josephsen jakob at josephsen.com
Ons Nov 3 10:53:30 GMT 2010

Hej!

Med hensyn til hvordan man skelner mellem path og track så er jeg uenig
i mok0's udlægning.

> Som udgangspunkt mener jeg at skovstier skal markeres med
> highway=path, og herefter med bicycle=yes, horse=yes, access=* osv.
> efter behov.
Enig, så længe skovstier er defineret som spor der er så smalle at
firehjulede køretøjer ikke kan passere.

> [...]
> fungerer som "hovedveje" i skoven, dvs. der bærer præg af ofte (eller
> udelukkende) at blive anvendt til motortrafik, og som måske fører
> tværs igennem skoven. Det kan også være et mudret traktorspor, som er
> opstået pga. skovarbejde.
>
> Hvis en skovsti hovedsalig anvendes til gående/cyklende/ridende trafik
> skal den tagges som highway=path, også selvom skovvæsenet en gang
> imellem kører på den med en traktor (de kører jo allevegne), og det er
> efter min mening langt de fleste skovstier der falder i denne kategori.
Absolut uenig - hvis en vej er bred nok til firehjulede køretøjer - og
anvendes af sådanne fra tid til anden, skal den markeres med track(!!),
og derefter med passende tracktype, surface og adgangsbegrænsninger... -
Dette er uafhængigt af om vejen er i skov eller på åbent land - hvorfor
skal det afhænge at omgivelserne hvordan vejen tagges?

Som et eksempel kan jeg tage følgende område du har rettet i for nylig:
http://www.openstreetmap.org/?lat=56.09222&lon=10.24454&zoom=17&layers=M
- Her er stierne der danner det deforme dannebrogsflag rent faktisk gode
grusveje som (lovligt) anvendes af biler, så her rettelsen til sti
decideret ukorrekt (GPS-tracket de er tegnet efter er faktisk optaget
fra bil...).

Hvis en skovvej er blokeret bom og/eller markeret med uvedkommende
motorkørsel er forbudt, bør det stadig fremgå af adgangsbegrænsninger og
ikke ikke af vejtypen, ellers vil kortet blive misvisende... (Hvis
skovejer benytter kortet er det jo ikke ligegyldigt om det er en fire
meter bred skovvej eller et smalt mtb-spor...)

/Jakob Riis Josephsen