[Talk-dk] gang/cykelstier

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Ons Nov 3 20:26:28 GMT 2010

On 03/11/2010 12:21, Jakob Riis Josephsen wrote:
> Jeg vil mene at hest og knallert også skal være tilladt som standard på
> path, ud fra betragtningen at hvis der ikke er et skilt der forbyder
> det, så er det tilladt. (Ellers var der ikke så meget pointe i de
> forbudsskilte som hænger ved indgangen til nogle skove*, hvis det
> allerede var forbudt...)

Well, den engelske wiki nævner at default access restriction for path er
"open to all non-motorized vehicles", så knallerter har ifølge den
definition ikke adgang, ryttere vel. Men jeg er i øjeblikket ved at
studere "Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og
opholde sig i naturen" og der ser det ud til at ryttere ikke sådan uden
videre må benytte stier. Jeg kommer tilbage senere, når jeg har
nærkigget den bekendtgørelse.

> Her mener jeg igen at som udgangspunkt må al adgang være tilladt, hvis
> ikke der er skiltet med andet på stedet.

Typiske "tracks" har netop ikke adgang for al trafik (især ikke
motorkøretøjer) og ideen med standardværdier er netop at undgå at skulle
tagge enhver skovvej med et hav af adgangsbegrænsninger. Men igen, jeg
studerer i øjeblikket en bekendgørelse, der ser meget relevant ud i den
sammenhæng.

Men måske skulle vi lige blive enige om, hvad der i grunden forstås ved
'track'. Den engelske wiki siger "Roads for agricultural use, gravel
roads in the forest etc.", hvilket jeg fortolker som skovveje og
markveje, der primært tjener til skovbrugs- eller landbrugskørsel. Jeg
tagger ikke (længere) adgangsveje til ejendomme som tracks, men som
highway=service + service=driveway og tilføjer evt. surface og name
tags. Navngivne grusveje i sommerhusområder tagger jeg som residential
uanset hvor ringe de ser ud. Adgangsveje til offentlige
parkeringspladser i skove og lignende tagger jeg som highway=service. Om
det er en grusvej eller asfaltvej er ikke afgørende. Navngivne
offentlige veje, hvor bilkørsel er generelt tilladt, tagger jeg som
unclassified, også selvom de mangler asfalt.

Ole