[Talk-dk] gang/cykelstier

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Ons Nov 3 22:42:19 GMT 2010

On 03/11/2010 21:26, Ole Nielsen wrote:
> Well, den engelske wiki nævner at default access restriction for path er
> "open to all non-motorized vehicles", så knallerter har ifølge den
> definition ikke adgang, ryttere vel. Men jeg er i øjeblikket ved at
> studere "Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og
> opholde sig i naturen" og der ser det ud til at ryttere ikke sådan uden
> videre må benytte stier. Jeg kommer tilbage senere, når jeg har
> nærkigget den bekendtgørelse.

De følgende regler er fra
http://www.skovognatur.dk/Ud/Adgang/Hvormaajegfaerdes/Adgangsmatrix.htm

Foot: Fodgængere må færdes på veje og stier i skove og åbne arealer, med
mindre andet er angivet. I private skove gælder adgangen kun mellem kl.
6 og solnedgang.

Bicycle: Cykler må færdes på veje og stier, såfremt de fremtræder som
egnede til cykling med almindelige cykler. I private skove gælder
adgangen kun mellem kl. 6 og solnedgang.

Horse: I offentlig skov er ridning tilladt på asfalteret eller brolagt
vej og på grusvej bredere end 2,5 meter. Dvs ingen ridning på smallere
grusveje eller stier, med mindre andet er angivet. Der kan opkræves en
afgift. Ridning er ikke tilladt i private skove, med mindre ejeren har
givet tilladelse. Ridning på veje og stier i det åbne land er tilladt
(såfremt vejen eller stien fremtræder som egnet til ridning), med mindre
andet er angivet.

Motorkøretøjer (inkl. knallerter): Motorkørsel er ikke tilladt i
offentlige og private skove (med mindre andet angivet). I det åbne land
er motorkørsel i princippet tilladt på veje, med mindre andet er angivet
(hvilket det typisk nok vil være, landmænd bryder sig ikke om at have
fremmede kørende rundt på deres markveje)

For fodgængere og cyklister er default derfor yes for track og path
(evt. med bemærkninger om egnethed og tidsrum)

For ridende er det et betinget yes for track og efter min mening no for
path.

For motorkøretøjer inkl knallerter vil jeg sætte adgang til no for både
track og path (og tagge for undtagelserne).

Hvad synes I?

Ole