[Talk-dk] Skovstier

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tor Nov 4 20:51:21 GMT 2010

On 04/11/2010, at 15.45, Jakob Riis Josephsen wrote:

> [...]
> track hvis det ikke er skiltet som andet.
> - Et smalt mtb-spor over stok og sten en path.
> - Mere permanente dyreveksler kan noteres som path.
> - En trappe er selvfølgelig ikke et track.
> - Et smalt spor bliver ikke nødvendigvis til et track, selv om det
> har en bred græsrabat - lige som en path der krydser en græsmark,
> ikke af den grund bliver til et track.
> - Et spor markeret som sti ved skiltning, skal selvfølgelig noteres
> som path.
> - Små stier som tydeligvis er opstået ved slid fra vandrere/cyklende/

Tro det eller la' være, jeg er faktisk enig med Jakob på alle punkter
på nær pkt. 2 :-)  Mht. det vil jeg sammenfatte min holdning på godt
dansk:

- Hvis vejen er det man typisk vil kalde "en skovsti" skal den
markeres med highway=path
- Hvis vejen er det man typisk vil kalde "en skovvej" eller "en
grusvej" skal den markeres med highway=track.
- En stump vej/sti som man ganske enkelt ikke kan komme ind på med et
motorkøretøj (f.ex. fordi adgangen er blokeret med kampesten eller en
trappe) kan ikke være et "track".

I alle tilfælde er der naturligvis et element af skøn involveret, og
hvordan det præcist bliver gjort afhænger derfor af hvem der mapper
det pågældende sted. Det må vi leve med i OSM.

Mht. Marselisborgskovene er det muligt at jeg har ændret for mange
veje til "path", og det skyldes at jeg (indser jeg nu, fejlagtigt) gik
ud fra at alle veje var tagget af den mapper vi tidligere har talt om
i tråden her. Der er en god grund til at jeg gik frem som jeg gjorde,
men det fører nok for vidt at udpensle det her, Jeg skal nok få
tjekket det "dannebrogsflag" Jakob snakker om, og andre steder, osv.

> P.S. Kan vi få flere holdninger på banen? - Det dur jo ikke at det
> kun er Morten og jeg som sidder og beslutter hvad der er konsensus...

+1

Mvh,
Morten