[Talk-dk] gang/cykelstier

Michael Andersen hjart at milvus.dk
Fre Okt 1 10:23:09 BST 2010

Torsdag den 30. september 2010 09:13:32 skrev Freek:

> Det er hvad jeg ville gøre.  Jeg bruger highway=track kun for stier der er
> bred nok for en bil (uanset om biler er tilladt, hvilket kan tagges med
> motorcar=no, etc.), og highway=path for mindre stier der ser ud som de ikke
> er "officiel" og planlagt.  Jeg tror det er ret populær i dele af Tyskland
> at bruge highway=path til alle slags officiele stier, men jeg ser ikke
> hvorfor denne (nyere) tag skulle være bedre end (de "gamle")
> highway=cycleway og highway=footway.

> Ja.

highway=track er i min opfattelse grundlæggende spor skabt ved kørsel med fire-
(eller flere) hjulede køretøjer, altså 2 parallelle hjulspor. De kan så senere
være befæstet med grus eller andre materialer, men er altså grundlæggende
beregnet til kørsel med ovennævnte køretøjer.

Oprindeligt i min karriere som OSM'er brugte jeg highway=path kun til mindre
ikke befæstede (vandre-)stier i skove og lignende, men efterhånden er jeg
kommet til at betragte stier/paths som værende stier/paths uanset om de er 20
cm brede trampestier tværs over tilfældige græsmarker eller 2½ m brede
dobbeltrettede deciderede cykelstier i villakvarterer eller langs større veje.
En sti/path er i min opfattelse forholdsvist smalle veje der grundlæggende er
beregnet til gående, cyklende eller ridende (eller lignende) trafik.

Jeg kan godt se fordelen ved at gøre som de som nævnt gør (i dele af)
Tyskland. Konsekvent at bruge highway=path til alle former for stier gør det
meget enklere end i hvert enkelt tifælde at skulle vurdere om en sti
fortrinsvist er en cykel- eller gangsti osv. Personligt ville jeg meget
foretrække om vi i Danmark kunne blive om at adoptere dette.

--
Mvh Michael