[Talk-dk] gang/cykelstier

Beck Niels nielsbeck at me.com
Fre Okt 1 11:22:04 BST 2010

Der må vel skelnes mellem cykelstier i byer, hvor der ikke må færdes
fodgængere, de har hovedsagelig deres eget fortov, og cykelstier på
landet og langs veje især hovedveje, her er det naturiligvis helt
normalt at fodgængere/vandrere vælger cykelstien frem for den
befærdede vej, også selv om cykelstien er "tagget" som "highway.xxx/
cycleway.track" .  Tilføjes "footway.yes" så opstår der forvirring?!
Er dette tillæg rettet mod vejen eller cykelstien som i forvejen er et
tillæg til vejen?!
Det samme argument kan bruges i byerne.

Konklusion: "footway.no" og "footway.yes" bør ikke anvendes i
forbindelse med "highway.xxx/cycleway.track" eller "highway.xxx/
cycleway.lane".

Det er stadig, efter min vurdering,  relevant at anvende
highway.cycleway i en del tilfælde. Dette gælder typisk senere anlagte
dobbeltsporede cykelstier, som der dukker flere og flere op af som
alternativ til cykelstier på begge sider af en vej. Disse cykelstier
er ofte konstruerede ude af niveau med vejen de tilstøder, går vejen
over en dæmning så følger cykelstien f.eks. alternativt terrænget.
Eller der er en grøft mellem vej og cykelsti. Heer anvender jeg
"highway.cycleway"! Det er jo ellers en "tagging" , der er koncensus
om er "fy-fy" i byområder! Her kunne det måske være relevant at
tilføje "foot=yes". Men så skal der vel være en "foot.no" på til
tilstødende vej?!  Det bliver for meget "tagging" uden reel effekt,
efter min mening, idet rutefinderen jo alligevel vil give en næsten
korrekt anvisning af rute for cykloster og fodgængere!

Konklusion: "highway.cycleway" og "foot.yes" bør ikke anvendes som
hovedregel. Anvendes den bør den tilstødende landevej have tilføjelsen
"foot.no".
Vh.
Niels