[Talk-dk] Dobbelt konfekt?

Peter Brodersen peter at ter.dk
Søn Okt 3 08:41:34 BST 2010

Hej,

Dobbeltkonfekt optræder mange steder i OSM. Tag noget så simpelt som
en lille, blind T-formet vej i et boligområde i en lille by. Eller en
vej, der har forskellige egenskaber undervejs (fx en bro på et lille
stykke af vejen). Her vil man også ende med flere ways, der alle har
samme name. Ideelt set kunne man normalisere dette stykke og lave én
relation for alle vejene herunder med ét name sat på relationen. Det
vil også betyde, at det er tydeligt, at de forskellige vejstykker rent
faktisk er del af samme konceptuelle vej.

Lige nu kan det være problematisk at slå op, hvor mange gange, fx
"Lærkevej" eksisterer i Danmark, fordi der er mange ways, som udgør
den samme vej i vores overordnede forståelse. Man kan ikke engang lave
en antagelse af at den samme vej med det samme navn så rent faktisk
vil hænge sammen.

Men det er, som vilkårene er. Det er et valg mellem at gøre tingene
simple og lettilgængelige, og så at normalisere dem og gøre dem
datalogisk korrekte, så at sige.

I forhold til KMS-adresse-noder er det min opfattelse, at man ikke bør
tilknytte nogen data til dem, som tingene er lige nu. En del af
adresserne er upræcise, og mine programmer, der opdaterer
adresseopslag (der i parentes netop har rundet at opdatere én million
adresser i Danmark - yay!), flytter jævnligt adresserne. De arbejder
dog også med et forsigtighedsprincip, der gør, at de springer over
punkter, som er blevet modificeret, fordi der ikke længere er
entydighed.

Er en bager fx tilknyttet et adresse-punkt, fordi bageren ligger på
den adresse? Eller fordi bageren ligger på det punkt? Hvis det
oprindelige adressepunkt er placeret 50 meter forkert, skal punktet så
bare flyttes (inklusive bager-informationen)?

I mange tilfælde har adresser også skiftet postnummer eller endda
vejnavn. Er det så i orden at rette adressen, selv om der er butikker
tilknyttet adressen? Hvad hvis en adresse ikke længere findes - skal
bageren tilknyttet adressepunktet så også slettes?

Så ud fra et opdateringsmæssigt synspunkt, hvor millioner af
adresseinformationer kommer struktureret ind fra offentlige datasæt og
webservices, er det ikke hensigtsmæssigt at begynde at lægge
informationer i dem.

Selv ud fra et basalt synspunkt om, at der eksisterer en korrelation
mellem adressen og butikken, så kan det være problematisk at lægge
informationerne sammen. Der kan snildt være en adresse i Danmark, hvor
der ligger en kiosk i kælderetagen, en frisør i stueetagen, en
ejendomsmægler på første sal og en mobilmast på taget. Hvis man lægger
al den information sammen i samme node, vil det fremstå som at det er
én enhed, som både rummer kiosk, frisør og ejendomsmægler, hvilket
ikke er tilfældet (i modsætning til fx en café, som kan rumme et
toilet og wifi-adgang som en del af samme konstruktion).

Problemet ved at lægge kiosken og frisøren i samme node, selv om de
har samme adresse, vil også være, at de kan have forskellige
åbningstider, og opening_hours konceptuelt knytter sig til hele noden.

Derfor vil to butikker, som ellers har samme adresse, alligevel have
forskellige nodes.

Så overordnet: Man bør ikke knytte KMS-nodes til andre adresser, veje
(herunder bygninger eller områder), relationer, m.m. Det er ikke
adressen, som har et navn eller en åbningstid, men det, der ligger på
adressen, som har et navn.

- Peter Brodersen (osm-bruger: findvej)