[Talk-dk] Ekstra adresse punkter

Peter Brodersen peter at ter.dk
Man Okt 18 04:52:21 BST 2010

I øvrigt, mit gade-opdaterings-værktøj er blevet mere fejlsikker.

Udgangspunktet er, at mit værktøj spørger om alle adresser på en given
vej (ud fra eksisterende kommunekode+vejkode) og så
tilføjer/opdaterer/sletter ved at sammenligne de gamle data i OSM og
de nye data i OSAK.

Men en del veje var problematiske at opdatere, idet
kommunekode+vejkode var skiftet efter kommunalreformen. Så her
risikerede værktøjet blot at fjerne alle adresser på en vej.

Efter weekendens opdatering har værktøjet nu en liste over aktuelle
kommuner. Laver man et bbox-opslag (fx klikker på " Update the
addresses currently shown."-linket i bunden af http://osm.rasher.dk/
), så vil veje fra gamle kommuner vises med orange baggrund under
"Update"-knappen.

Men mere væsentligt: prøver man at opdatere en vej med gammel
kommunekode (hvilket giver et tomt resultat i OSAK), så vil værktøjet
i stedet finde et tilsvarende vejnavn i samme postnummer, som den kan
erstatte adresserne med.

Kun hvis der findes en vej med samme navn+postnummer, går opdateringen
igennem. Denne opdatering foregår så i samme osmChange, så den er
atomisk og foregår i én transaktion.
Dvs. enten bliver alle de gamle adresser slettet + nye oprettet, eller
også sker der intet (changesets er i sig selv ikke atomiske, men det
er diff uploads [1] ).

Her er et eksempel på et par veje opdateret på den måde:

Scriptet er samtidigt justeret, så den tager højde for at en del
postnumre i Randers er ændret. Så i de tilfælde accepterer den ikke
alene at vejen har skiftet vejkode, men også postnumre (helt specifikt
fra det gamle postnummer til ét af de få nye for dele af Randers).
Ahh, ikke noget som lokale hacks... :-)

Med de ændringer skulle der ikke længere være nogen fare ved at bruge
opdateringsværktøjet - man kan ikke komme til at slette adresser på en
gammel vej, med mindre, der er frisk data til at erstatte (eller at de
friske adresser allerede er oprettet i forvejen).

Næste skridt må være at lade et script køre alle adresser igennem, nu
hvor tingene kan automatiseres rimeligt sikkert.

I samme forbindelse begyndte OSM-serveren at brokke sig over at mit
værktøj lavede for mange requests, så også her er scriptet justeret
til at bruge den lokale database, der opdateres hvert minut. Desværre
er bbox-udmålingen ikke 100 % præcis endnu (den er vist forskudt med
en 30-40 meter). Den kan dog sagtens bruges i øvrigt, og det har dog
kun noget at sige for oversigten over veje i et område. Selve
ændringerne, værktøjet foretager sig, er naturligvis korrekte.

- Peter Brodersen

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/API_v0.6#Diff_upload:_POST_.2Fapi.2F0.6.2Fchangeset.2F.23id.2Fupload