[Talk-dk] gang/cykelstier

Jesper Henriksen jesper at catnet.dk
Ons Okt 27 11:19:18 BST 2010

On Thu, Sep 30, 2010 at 08:50:55AM +0200, Anders Lund wrote:
> Hvad er den bedste måde at tagge gang/cykelstier på?
> Jeg tænker på stier som typisk findes i villakvarterer, ofte en grusvej eller
> asfalteret sti, uden adgang for biler.
>
> [..]
>
> Ifølge den lange cykelsti-debat, skal cykelstier i eget trache tagges med
> highway=cycleway, men her er der jo også ofte adgang for fodgængere. Skal man
> så blot tilføje foot=yes til dem?

Lidt sent svar herfra, men håber at det er ok :) Jeg vil blot pointere
at der i Norge er konsensus om at bruge highway=cycleway;foot=yes til
kombinerede cykel-/gangstier. I de mange tilfælde hvor der er skiltet
med "kjøring til eiendommene tillatt" tilføjes
motor_vehicle=destination. Samme standard kan vel også passende bruges i
Danmark?

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features

Til sammenligning skal det dog også nævnes at cyklister som udgangspunkt
har ret til (og ofte opfordres til) at bruge fortov og sikkert også
andre gangstier. Om fodgængere har ret til at bruge deciderede
cykelstier skal jeg ikke kunne sige.

--
Jesper Henriksen