[Talk-dk] busstops - på eller ved vejen

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Sep 1 16:51:38 BST 2010

Hej,

> Jeg er tilbøjelig til at give Jesper ret i valget mellem de to
> eksisterende metoder, på trods af at busstoppet jo har en klar
> tilknytning til en bestemt vej, idet bussen jo kommer kørende og
> holder på den. Tilsvarende samhørighed findes normalt ikke for
> museer, skulpturer m.m

Ifølge wiki'en [0]  skal busstoppestedet mappes med en node ved siden
af vejen, på det sted hvor passagererne normalt vil vente.

Jeg synes vi skal holde os til den standard. Hvis der engang i
fremtiden bliver enighed om noget smartere, a la det du foreslår,
Claus, kan vi lave det om til den tid.

Det vigtigste er, at det relevante stoppested bliver medlem af den
relation, der definerer selv busruten, sammen med den stump vej,
bussen kører på på det givne sted. Stoppestedet på den ene side af
vejen bliver så medlem af "forward" relationen, (og stoppestedet på
den anden side bliver medlem af "backward" relationen (det er valgfrit
hvilken retning man vælger som "forward").

Mht. til ruteværktøjer virker de på trods af at knuden ikke ligger på
en "way". Det er tilstrækkeligt at den ligger "nær" en vej, men hvor
tæt osv. aner jeg ikke.

-- Morten