[Talk-dk] Kort overlays

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tor Sep 2 09:29:44 BST 2010

Hej,

2010/9/2 Morten Kjeldgaard <mok at bioxray.dk>:

> Yay! Den har vi savnet. Det forekommer mig at serveren er noget langsommere.
> Kan det have sin rigtighed?

Tjoh, det er en virtualiseret server, som derudover har lidt andet at
lave. Her i starten er der dog nok en masse tiles, som skal genereres
ved første besøg.

> Iøvrigt, hvad er det egentlig der forhindrer at de gamle KMS (2002) adresser
> simpelt hen slettes, og erstattes af OSAK over hele landet? Jeg kan huske
> det har været diskuteret, men hvorfor gik vi væk fra det? Pbro?

Vi har ikke adgang til et samlet OSAK-adressesæt. Og vi har heller
ikke adgang til et fuldt kvalificeret datasæt, vi kan udtømme med
forespørgsler til AWS.

Vi kan lave opslag på specifikke adresser (hvilket forudsætter at vi
kender adressen), og vi kan lave opslag på specifikke veje (hvilket
forudsætter at vi kender vejnavnet).

Så det er med udgangspunkt i de gamle KMS-data, at vi har data, vi kan
bruge til at lave forespørgsler til AWS (de offentlige webservices).
Det er langt fra optimalt, og slet ikke fordi flere veje har skiftet
kommunekode+vejkode(+postnummer i nogle tilfælde), men det går da i
den rigtige retning. Og så kan det være, at vi bruger AWS så meget, at
de på et tidspunkt finder ud af, at det er langt lettere bare at give
os et friskt dump til download i stedet for at blive ved med at
forespørge deres tjenester :-)

Nuvel, selv om jeg er meget adresse-fikseret, så skal det alt andet
lige ses i forhold til udbyttet. Ud over det oplagte (det er geodata,
som bør være i en geodatabase som OSM), så kan det hjælpe slutbrugere,
og det kan hjælpe mappere med at finde umappede områder. Men jeg ved
ikke hvor meget, folk bruger informationen i øvrigt.

- Peter Brodersen