[Talk-dk] Lidt info om OSM-cykelstier

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Tor Sep 16 16:05:42 BST 2010

Hej Niels,

Den 16. sep. 2010 14.54 skrev Beck Niels <nielsbeck at me.com>:

> Hvis det virkelig er tæt på med programmering af "track" som synlig
> markering så er det helt fint med mig!

Se mail herunder for lidt opmuntring fra CycleMap-udvikleren, der dog
desværre har travlt med andet end at kode. Men det skal nok komme.

> Jeg er klar til at tage det arbejde med i hvert fald Hovedstaden. Men der
> ligger allerede en del "lanes", skal de så ikke med i puljen af "tracks"?
> Hvad er egentlig forskellen? Giver "tracks" i fremtiden flere muligheder og
> bedre oplysning?

En del af "lane"s i Storkøbenhavn stammer bl.a. fra dig og andre før
vejledningen blev lavet. Jeg har rettet en del til "track", hvor jeg selv
har set at det ikke er malede cykelspor.

Prøv i øvrigt en fin cykelrutefinder, der bl.a. ved at man må cykle i modsat
retning på ensrettede veje med cycleway=opposite. Den er ret hurtig og
 virkelig god til at finde fejl i stisystemer såsom manglende forbindelser
og upræcist beskrevne ensretninger. Andre typiske fejl er, at glemme at
angive specifikt med "bicycle=yes" hvis man må cykle på en "highway=footway"
eller "foot=yes" hvis man må gå på en cykelsti. "barrier=gate" kan også kun
passeres med bicycle=yes og/eller foot=yes. Alle disse fejl viser sig som
usmarte rutevalg i rutefinderen:
http://nroets.dev.openstreetmap.org/demo/index.html?lat=55.6477&lon=12.5711&zoom=13&layers=B000FTFTT

Claus

----- [Herunder mail fra CycleMap-Andy fra 13. juli i år]

Hi Claus,

There's not been any progress on cartography since December. Almost all
of my time has been divided between maintaining the current server
(which is very overloaded) and setting up a new tilserver. Unfortunately
I have just about finished with the new tileserver and it is too slow,
so I am working with various companies to try and arrange more sponsorship.

Sorting out cycleway=track is one of the highest priority items on my
cartography todo-list, but it is simply a question of time. Hopefully
all these system administration problems will be dealt with soon!

Thanks,
Andy

Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Studsbøl Alle 81