[Talk-dk] Cykelsti

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tir Sep 21 16:47:10 BST 2010

On 20/09/2010, at 22.35, Beck Niels wrote:

> At highway-cycleway så er anvendt flittigt i det øvrige Europa også
> på områder hvor man i DK har koncensus om track kan jeg ikke se som
> et problem, det har jeg nok gjort tidligere. I Odense og Århus samt
> andre områder af DK anvendes også highway-cycleway endvidere
> anvendes lane, hvor der burde være anvendt track som tillæg til
> bilvej! Her eer så dog alligv el en overvejelse at gøre.

Som vist nævnt af Claus tidligere har vi besluttet at bruge
cycleway=lane på de strækninger, hvor cykelstien er malet på selve
kørebanen, enten med blå belægning, som man ser nogen steder, eller
simpelthen med en streg der adskiller cykel-banen fra bil-banen. De
"almindelige" cykelstier, hvor vi typisk har fortov-kansten-cykelsti-
kantsten-kørebane tagges med highway=track. Cykelstier, som har
karakter af en selvstændig vej der har sit eget snoede forløb,
markeres typisk med highway=cycleway.

På denne måde får vi i Danmark en graduering af cykelstier som passer
til danske forhold.

Når man kigger på osm.rasher.dk i Københavnsområdet, er det
bemærkelsesværdigt, at der i syd-vest udelukkende er cykelway=lane,
altså malet på kørebanen. Er dette noget reelt? Har kommunerne der
sparet på de "rigtige" cykelstier?

-- Morten