[Talk-dk] gang/cykelstier

Freek freek_osm at vanwal.nl
Tor Sep 30 08:13:32 BST 2010

On Thursday 30 September 2010 08:50:55 Anders Lund wrote:
> Hvad er den bedste måde at tagge gang/cykelstier på?
> Jeg tænker på stier som typisk findes i villakvarterer, ofte en grusvej
> eller asfalteret sti, uden adgang for biler.
>
> Nogle steder er de tagget med highway=track, hvilket giver en brun, stiplet
> linie i mapnik, men det er ikke godt for routing-services! Evt kan man
> tagge med motorcar=no, men er der bedre muligheder? Måske highway=footway,
> bicycle=yes? (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Footway)

Det er hvad jeg ville gøre.  Jeg bruger highway=track kun for stier der er
bred nok for en bil (uanset om biler er tilladt, hvilket kan tagges med
motorcar=no, etc.), og highway=path for mindre stier der ser ud som de ikke er
"officiel" og planlagt.  Jeg tror det er ret populær i dele af Tyskland at
bruge highway=path til alle slags officiele stier, men jeg ser ikke hvorfor
denne (nyere) tag skulle være bedre end (de "gamle") highway=cycleway og
highway=footway.

> Ifølge den lange cykelsti-debat, skal cykelstier i eget trache tagges med
> highway=cycleway, men her er der jo også ofte adgang for fodgængere. Skal
> man så blot tilføje foot=yes til dem?

Ja.

--
Freek