[Talk-dk] Hastighedsgrænser og oplysningstavler

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Ons Apr 6 19:01:35 BST 2011

Jeg vil være pragmatisk og tagge som Kjeld foreslår. Måske er de 30 km/h
ikke en legal grænse, men i praksis advarer skiltet om at gaderne ikke
er egnede til højere fart pga vejbump og lignende. Husk at den
væsentligste bruger af maxspeed tagget er navigationssoftware, der skal
vide hvor lang tid, det tager at gennemkøre en given strækning.

Vi kan naturligvis lave alle mulige spidsfindige tags, der præcist
angiver en given situation. Men til hvad nytte her? De vil i praksis
ikke give mere information end et simpelt maxspeed=30. Hvis skiltet står
i byzone, så er den legale grænse 50, som i princippet skal tagges med
maxspeed=50 (unyttig/vildledende information her) plus et
maxspeed:recommended=30 tag, som navi-softwaren sandsynligvis ikke
forstår/ignorerer med en unøjagtig ruteberegning til følge. Hellere
undgå den tvetydighed med maxspeed=30.

Ole