[Talk-dk] Vindmøller redux

Morten Kjeldgaard mortenkjeldgaard at gmail.com
Fre Apr 22 10:02:44 BST 2011

Tillykke OSMere, vi har 1682 danske vindmøller i OSM!

Jeg har i påsken arbejdet på at systematisere taggingen af disse
vindkraftanlæg  i Danmark. Problemet var, at de var tagget på
forskellige måder i OSM. Jeg fandt 1658 som var tagget således:

  * power=generator
  * power_source=wind

Men taggen power_source=wind er nu officielt erstattet af den nyere
generator:source=wind, og wiki-opslaget for Key:power_source [0]
omdirigerer til Key:generator:source [1]. Desværre afbildes denne tag
endnu ikke med en ikon på osm.org kortet.

Jeg fandt 16 møller med den ny tagging for vindmøller:

   * power=generator
   * generator:source=wind

og 3 der var tagget forkert med

   * man_made=wind_power
   * power=wind

Den første er tag er formentlig forvekslet med den forældede tag
man_made=power_wind [2]. Deudover fandt jeg 20 tagget med
power=generator som derudover var tagget med

  * man_made=windmill

Dette beskriver imidlertid en klassisk vindmølle af den type, der før
i tiden blev brugt til at male mel (altså en mølle -- heraf ordet
"vindmølle", som nu om dag måske retteligt burde kaldes en
"vindturbine").

Jeg har programmatisk gennemført en tagging af alle vindkraftanlæg i
Danmark, så de som minimum indeholder følgende tagsæt:

  * power=generator
  * power_source=wind
  * generator:source=wind
  * generator:output:electricity=yes

Jeg har således bibeholdt taggen "power_source=wind" idet det er
denne, der for tiden giver en afmærkning på kortet. Den kan fjernes på
et senere tidspunkt når den ikke længere er nødvendig. Den sidste tag,
generator:output:electricity, anbefales til at anføre effekten af
vindmøllen hvis den er kendt, f.eks:

  * generator:output:electricity=850 kW

og erstatter den ældre tag power_rating (wiki opslaget på power_rating
omdirigerer til generator:output:elektricity).

Jeg fandt 65 vindmøller, som var oprettet på en i forvejen
eksisterende OSAK adresse-knude. For disse oprettede jeg en ny knude,
flyttede den 1 meter mod øst og rensededen oprindelige OSAK knude for
vindmølletags. Et eksempel på en sådan operation kan ses her [3, 4].

For de passionerede vindmølle mappere er endvidere følgende tags af
interesse:

* operator=*
* manufacturer=*
* manufacturer:type=*
* height=*
* addr:*=*

Se iøvrigt den tyske vindmølle wikiside [5]. Mit vindmølleprojekt kan
studeres i detaljer i changesets [6-8].

God påske!

-- Morten

[0] <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:power_source>