[Talk-dk] Argumenter for at offentlige institutiner kan stole på OSM data?

Peter Brodersen peter at ter.dk
Tor Aug 11 15:39:41 BST 2011

Hej,

2011/8/10 Emil Tin <ZF0F at tmf.kk.dk>:

> Hvilke argumenter findes der for at offentlige institutioner kan baserer løsninger på OSM? Der findes ofte en skepsis der går på at "folk jo bare at ændre som de har lyst til" eller at "kommunen/etc ikke kan garantere kvaliteten".

Jeg tror, den væsentlige indgangsvinkel er, at det ikke er anderledes
end så meget andet. Offentlige institutioner bruger sikkert i deres
daglige metoder også ressourcer så som Krak, De Gule Sider, m.m. for
at slå telefonnumre op. Også dette er uden en eksplicit aftale og uden
garantier for resultatet, men det fungerer fint nok, til at man kan
bruge det i det daglige.

For nogle af de opgaver, jeg har lavet i tidens løb mht. Findvej.dk og
Google Maps, har jeg også her snakket med kunder mht. datakvalitet og
ikke mindst API'et i forhold til ændringer og ikke-bagudkompatible
opdateringer. Én af dem nævnte, at problemet egentligt ikke var
anderledes i forhold til de kommercielle kortleverandører, de brugte i
forvejen og betalte for :-)

- Peter Brodersen