[Talk-dk] Datadonation fra BBR - 14358 bygningsnavne

Soren Johannessen soren.johannessen at gmail.com
Lør Dec 3 13:03:44 GMT 2011

Hej alle sammen

Jeg havde et møde med Morten Lind fra Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter i går. Morten trak en liste fra BBR ud med
bygningsnavne og de data kan helt frit bruges uden nogen restriktioner
. Der er ingen der interesserer sig for bygningsnavne data ifølge
Morten - Så hvis OSM kan bruge dem til systematisk at navngive gårde
etc ude i lokalområderne, så er helt fint.

Jeg har lagt alle relevante data ud i et online regneark - sorteret
efter postnummer og så skulle det være muligt at finde ud fra
oplysninger at finde stedet og bygningsnavnet i dit lokalområde.

 https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtEEDDn3xy9BdE11ZDdjY1llMlJmU25GY1NabmVVdHc

Hvis du hellere vil have data i regneark så har jeg en fil her (680 KB)
http://dl.dropbox.com/u/4031522/openstreetmap/BBR-bygninger.ods

Jeg plejer at tegne bygningspolygon på stuehuset og navngiver den
bygning (nogen der gør det anderledes?) et eksempel hvor jeg har brugt
BBR til navngivning af en gård

building = yes
name = Moselund
source = BBR

Jeg har sat et onlineregneark op - hvis du har lyst til at kortlægge
gård/bygninger i dit lokalområde (så vi evt. ikke dobbelt arbejder)
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtEEDDn3xy9BdERfS3lkX1JxYnZ0X0JFWFIzMDRhcXc

Morten gør opmærksom på at nogle kommuner næsten ingen gårdnavne har
indrapporteret (fx den gamle Skagen Kommune) , mens andre kommuner har
næsten fuldstændighed. Her ligger da et projekt ude i fremtiden,
gårdnavne/bygningsnavne som OSM har med, men ikke det offentlige

Andre ting fra mødet skal nævnes at jeg viste  Fejl i adresse-data og
Adresseklumper værktøjerne
http://osm.rasher.dk/tools/kommune.php?kommune=727 Som Morten er meget
begejstret for og en stor ros til Jonas for at have sat det op. Morten
nævnte at vores landsby kortlægning projekt er også interessant for
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, og de vil gerne i dialog
med OSM. Fx hvis det er muligt med forskellige datasæt (som loven nu
tillader det) at hjælpe, eller hvis OSM har andre forslag. Så kast
bare ideer på bordet.

/Søren Johannessen