[Talk-dk] Datadonation fra BBR - 14358 bygningsnavne

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Tor Dec 8 09:05:28 GMT 2011

Soren Johannessen skrev:

> Jeg havde et møde med Morten Lind fra Ministeriet for By, Bolig og
> Landdistrikter i går. Morten trak en liste fra BBR ud med
> bygningsnavne og de data kan helt frit bruges uden nogen restriktioner
> . Der er ingen der interesserer sig for bygningsnavne data ifølge
> Morten - Så hvis OSM kan bruge dem til systematisk at navngive gårde
> etc ude i lokalområderne, så er helt fint.

Super! Det er godt nyt. Endnu engang UG+ til OSM!

> building = yes
> name = Moselund
> source = BBR

Jeg vil nu foreslå, at vi passer på med ikke at befolke det globale
namespace i source taggen med forkortelsen BBR, som det ikke er _helt_
urealistisk at forestille sig ville blive brugt til andet, og som i
øvrigt ikke siger en ret meget, hvis ikke lige man er dansker og
kender til BBR registeret. Jeg tror det ville være en god ide at
benytte et dansk namespace, f.ex.

source = DK:BBR

Det vil i det mindste fortælle en læser af OSM dataene, at de stammer
fra en import i Danmark. I fremtiden vil der komme flere og flere
dataimporter, ikke blot i DK, og det vil bliver mere og mere
uoverskueligt og usystematisk hvor disse data stammer fra. Vi kan
lisså godt komme den udvikling i forkøbet.

Med samme argumenter skulle vi måske diskutere om en nomenklatur of ID
tags. Det blev nævnt for nyligt her på listen, at ID tags f.eks. er
nyttige (uundværlige) når man skal opdatere en dataimport, og det
ville nok være en god ide, at vi havde nogle retningslinier om
namespace osv. i de ID tags, vi benytter i danske imports.

-- Morten