[Talk-dk] Licens i OSM og hvordan skal vi tage os at det?

Jonas Häggqvist rasher at rasher.dk
Ons Dec 14 19:53:34 GMT 2011

On 14-12-2011 19:43, Jens Winbladh wrote:
> Hej
>
> Så lige at Geofabrik har lavet er lag, hvor man kan se alt data der ikke
> er rettet ind efter den nye licens.
>
> [...]
> Der er nogen steder hvor det er enkelte der ikke har accepteret ændringen
> og er stadig aktive. Skal man kontakte dem pr. mail eller er der nogen der
> ved hvordan de kommer til at ske. Se f.eks. link

Der er blevet sendt mail ud fra OSM på engelsk for nogle måneder siden, og
på dansk for en uges tid siden.

Generelt vil jeg sige vi er godt med i Danmark. Der vil uundgåeligt
forsvinde data når der i sidste ende bliver slettet alt data vi ikke har
fået tilladelse til at udgive under ODbL.

Jeg vil anbefale at man bruger Licensechange pluginnet til JOSM eller den
tilsvarende funktion i Potlatch2, således at man ikke bygger videre på
veje der sandsynligvis vil blive slettet senere. Enten ved at gå udenom
området, eller ved at remappe området.

Et par andre sider der viser noget status:

http://odbl.poole.ch/denmark-20110919-20111212-poly.html
http://odbl.de/denmark.html

> Kan f.eks. se at Århus kommer til at have et problem?
 > [...]

Ja, det er (næsten udelukkende) brugeren "Nielsen 72", som det desværre
ikke er lykkedes at få fat i.

--
Jonas Häggqvist
rasher(at)rasher(dot)dk