[Talk-dk] Endnu en ny milesten nået - hvad med resten?

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Lør Dec 31 14:44:21 GMT 2011

On 2011-12-31 09:53, Claus Hindsgaul wrote:

> Hmmmm, vil det sige at du har "fikset" steder med (ifølge OSAK) manglende veje ved hjemme ved skrivebordet
> at tegne en streg et tilfældigt sted i nærheden,
> navngivet den med det (ifølge OSAK) manglende vejnavn, og markeret den som "proposed"?

> Jeg kunne få den tanke, at det udelukkende er gjort for at snyde statistikken, da det ikke
> bidrager med nyttig information til OSM. Hvis det har grebet om sig, er den flotte
> statistik jo helt forkert; mange virkelige veje vil fuldstændig mangle på kortet, men
> optræde som "færdige" i statistikken.

Nej, det er ikke for at snyde statistikken. Og for min skyld kunne vi godt lade være med
at tælle "proposed" med i statistikken. Eller bedre, tælle dem med i en ekstra kolonne.

Jeg gør det af tre grunde.

Jeg har gjort det, fordi når jeg fx bruger OSM med min GPS, fordi jeg skal besøge nogen i
på Æblevænget i Smørumnedre, og Æblevænget blev lavet efter Fugro2005, så er det en stor
hjælp at min GPS fører mig til Æblevænget. Derfra kan jeg godt selv finde det rigtige hus.

Hvis vejstregerne ikke er helt tilfældige, men gættet nogenlunde udfra husnumrene, er det
endnu bedre for så kan jeg køre direkte til det rigtige hus, selvom Æblevænget består at
3-4 forbundne veje.

Den anden grund er at jeg også tagger dem "FIXME" så vi får et overblik over de veje, som
mangler på Fugro. For fx motionscyklister burde det være fristende at lægge den tur forbi
et par proposed/fixme veje.

Den tredie grund er at "proposed" veje optræder på Openstreetmap.org og i
navigeringssoftware. Det betyder at når man er ude i den virkelige verden, er det nemt at
finde "proposed" veje i nærheden. Jeg går gerne en omvej for at verificere og evt
GPS-trace sådan en vej.

I september var jeg fx i Tølløse for at holde et foredrag til videnskabsfestivalen. Jeg
printede Tølløse ud på papir, gik en omvej til fods og mappede de nye proposed veje med en
Skytraq USB logger: http://www.openstreetmap.org/?way=131785544

De proposed veje var naturligvis ikke helt korrekte, men det var godt nok til at jeg kunne
mappe alle de nye uden veje med en logger, altså uden at have et display.

Jeg har også nogle gange i bil bemærket proposed veje på Navit og lige fået dem mappet.
Passagerer, tid og benzinøkonomi tillader jo som regel ikke, at man mapper alle manglende
veje med GPS, men proposed,fixme=not_on_fugro er en overkommelig opgave.

> Jeg vil faktisk foretrække at vi ikke indsætter "proposed" veje på steder, hvor vi slet
> ikke aner om de allerede er etableret, om de overhovedet bliver til noget, eller hvor de
> eventuelt er bliver/placeret.

Jeg har besøgt en del af dem efterhånden og endnu ikke fundet nogen, der slet ikke var
der. På et par stykker var der ingen huse, men kun lidt kloakering, men derfor er det jo
stadig en vej. Ofte kan man jo også verificere at der eksisterer en vej. Man kan fx Google
efter en mægler, der sælger et hus på vejen.

Hvis jeg finder en vej, som ikke er der, vil jeg tagge den, så andre ikke spilder deres
tid. Måske comment=Not here yet, Dec 2011 ?
Eller måske skulle man så slette både vejen og adresseknuderne?