[Talk-dk] Fugro tileserver hastighed

Peter Brodersen peter at ter.dk
Ons Jan 5 23:29:39 GMT 2011

Hej,

2011/1/5 Peter Brodersen <peter at ter.dk>:

> Det er et aktuelt netværks-problem. Lige i disse timer har serveren
> stort pakketab og forsinkelser (men overraskende lidt sved på panden),
> og upload af filerne er også sat på pause. Så den bliver lige
> genstartet i løbet af aftenen, og så skulle den køre bedre.

Den blev i øvrigt genstartet for tre timer siden. Nu kører den fint igen.

> Jeg har i øvrigt kæmpet lidt med forskellige caching-metoder, men
> flere af dem har drillet af forskellige årsager. Den del vil jeg gerne
> have op at køre, før der kommer en "officiel" annoncering, når alle
> filer i øvrigt er oppe (og DNS rettet til, m.m.).

Jeg har bokset en del med mod_cache og mod_expires efterfølgende, og
nu har jeg endelig fået den til at cache genererede tiles. Det burde
øge hastigheden en del, i hvert fald for oversigts-lagene. Den cacher
ikke tile-fejl (typisk på grund af at serveren løber tør for
hukommelse i det øjeblik), så de burde bare kunne reloades.

I første omgang cacher den kun et døgn ad gangen, og jeg rydder også
cachen manuelt nu og da, indtil alle filer er uploadet (pt. er 68 GB
ud af 78 GB uploadet). Der kan stadigvæk tweakes en del med
expire-tider, cache-størrelser, cache-oprydnings-konfiguration, m.m.,
men igen, det burde virke sådan basalt set.

- Peter Brodersen