[Talk-dk] Vejnavne

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Søn Jul 3 15:56:34 BST 2011

Hej folkens!

Vi har før diskuteret hvordan vi forholder os i forbindelse vejnavne
og OSAK og evt. fejl. Dengang igangsatte Jonas jo en afstemning:

http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-dk/2011-March/001357.html

Det må vist være på tide at få sagen afsluttet, så jeg vil lige
tillade mig at opsummere:

14 stemmer mod 3 for at vi lader name på veje følge OSMs gængse
anbefalinger, 12 stemmer mod 3 for at vi propper OSAK-vejnavnet ind i
i osak_name (eller tilsvarende). Og 9 stemmer for at vi retter
addr:street på adressepunkterne så den passer til name på vejen.

Jeg vil derfor mene at vores officielle anbefalinger skal være noget i
stil med følgende, jeg håber det nogenlunde fanger konsensus:

=========
Tagget "name" på veje følger almindeligvis vejnavnet i OSAK-registret.
Hvis OSAK-navnet indeholder en fejl, skal et rettet navn dog i stedet
bruges. Det samme gør sig gældende hvis OSAK-vejnavnet afviger fra
Openstreetmaps gængse regler, f.eks. skal forkortede vejnavne skrives
ud. Det gælder dog kun hvad man kunne kalde pladsbesparende
forkortelser som ikke udtales forkortede.

I tvivlstilfælde, især ved personnavne, må det tilrådes at følge OSAK
- OSAK-navnene er de officielt fastlagte navne, derfor skal der en
berettiget grund som dårlig stavning til at afvige fra dem.

Nogle eksempler:

N. Markvej -> Nordre Markvej (almindelig forkortelse)
Luthersg. -> Luthersgade (almindelig forkortelse)
Karl Bark Bechsens ve -> Karl Bark Bechsens vej (OSAK-navnet er
fejlagtigt afkortet)
H. C. Andersens vej -> [o.k.] (navnet udtales h-c-andersen)
H C Andersens vej -> H. C. Andersens vej (forkortelser er altid med punktum)

Ved afvigelser skal "name" indeholder det rigtige fulde navn, mens
OSAK-vejnavnet kan anbringes i tagget "osak_name". [Tilsvarende skal
adresser på vejen have ændret deres "addr:street" til at indeholde det
rigtige fulde navn, mens OSAK-vejnavnet igen kan flyttes til
"addr:osak_street".]

Flere oplysninger om hvordan vejnavne fastsættes kan findes på
http://www.adresseprojekt.dk/andrevejledninger.htm, se især Dansk
Sprognævns vejledning der indeholder eksempler på rigtig og forkert
stavning.
=========

Jeg har sat rettelsen af addr:street i parantes, for jeg mener vi skal
gøre det her i nogle skridt:

1. Smække ovenstående ind på wikien
2. Lave et script/en bot til at rette adressepunkterne automatisk
3. Tjekke at OSAK-botten håndterer sagen korrekt
4. Tilføje til anbefalingerne at addr:street skal rettes og hvordan
man nemt gør det

Når addr:street er blevet rettet til, skulle kortet med de røde
adresser på rasher.osm.dk gerne gå i orden af sig selv fordi der så er
intern konsistens.

Hvad siger I? Eftersom jeg stemte for den her løsning, lægger jeg
gerne arbejdskraft til. Jeg er også lidt nysgerrig for hvordan API'et
til OSM er.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/